Friday, October 2, 2009

Perniagaan Yang Berdaya Maju

Kalau tidak pandai menari

J angan dikata papan jongkang jongket

Kalau tidak dipecahkan ruyung

Manakan dapat sagunya

1.0 Pengenalan

Kadang-kala terfikir di benak kita, kenapa perniagaan Sipolan itu maju dan berjaya. Terdapat ramai pelanggannya. Orang ramai macam ditarik-tarik untuk datang ke kedainya, sedangkan sambutan ke atas perniagaan orang lain cuma pada tahap dingin atau suam-suam kuku sahaja. Malahan ada yang baru buka perniagaan, dua tiga bulan selepas itu, bungkus. Kenapa jadi begini? Mesti ada sebabnya. Oleh itu anda perlu buat kajian, dan carilah jalan bagaimana untuk menarik pelanggan datang mendapatkan barang atau perkhidmatan anda. Sebagai contohnya, untuk sesebuah restoran itu maju, syarat-syarat umum seperti resepi yang unik, makanan yang sedap, perkhidmatan yang cekap, persekitaran yang bersih, harga yang berpatutan, pengusaha dan pelayan yang ramah merupakan kriteria utama yang perlu ada terlebih dahulu. Jika syarat-syarat umum tersebut gagal dipenuhi, sukarlah bagi pengusahanya untuk bersaing dengan mereka yang sudah maju.

Lihatlah gergasi makanan segera seperti Mc Donald, KFC, Pizza Hut dan lain-lain – mereka adalah raja makanan segera tersohor di dunia. Restoran mereka sangat bersih, resepi yang unik, produk yang berkualiti, layanan pekerja yang mesra dan bermacam-macam lagi. Jika diamati betul-betul, terdapat beberapa ciri khusus yang perlu diberi perhatian serius dalam sesebuah perniagaan. Sebagai seorang usahawan, anda perlu dan wajib mengetahui ciri-ciri ini supaya dapat diguna pakai, dan memastikan perniagaan anda dapat bertahan sampai bila-bila. Berdasarkan pemerhatian, pengalaman dan pergaulan saya bersama-sama dengan usahawan selama dua puluh tahun, di bawah ini merupakan sepuluh dapatan ciri-ciri asas perniagaan yang berdaya maju untuk dijadikan panduan oleh usahawan. Anda tidak boleh ketepikan ciri-ciri ini begitu sahaja sekiranya perniagaan anda juga ingin maju seperti mereka.

1.1 Keunikan Produk atau Perkhidmatan

Produk atau perkhidmatan yang unik tetap mendapat perhatian dan permintaan ramai. Unik bermaksud produk atau perkhidmatan yang dikeluarkan mempunyai ciri-ciri yang amat ketara perbezaannya berbanding dengan produk yang sama yang dikeluarkan oleh syarikat yang berbeza. Barangan atau perkhidmatan yang secara puratanya sama sahaja dengan barangan lain yang terdapat dalam pasaran agak sukar mendapat tempat di hati pengguna. Terdapat trend; yakni sesuatu produk atau perkhidmatan itu digabungkan dengan sesuatu konsep lain untuk menjadikannya unik dan menarik; contohnya, menyediakan perkhidmatan servis kereta berinternet. Pelanggan-pelanggan boleh melayari internet untuk menghilangkan rasa bosan sambil menunggu kereta mereka siap diservis. Begitu juga dengan resepi ayam goreng KFC, rasanya tetap sama walau di manapun anda makan ayam goreng tersebut.

Di Bandar Baru Bangi, terdapat sebuah restoran yang menjual minuman air limau nipis spesial yang sangat maju. Rasanya sungguh unik kerana mencampurkan ais blended dengan jeli limau nipis dan aiskrim. Begitu juga dengan perniagaan nasi beriani gam asli yang sangat maju kerana resepinya yang unik dan menyelerakan walaupun mereka hanya menjual nasi beriani gam sahaja. Syarikat penerbangan Air Asia berkembang maju kerana telah menerajui konsep tambang murah sehinggakan apabila seseorang ingin menaiki kapal terbang, dalam fikiran mereka sudah terbayang ‘Air Asia’. Suatu ketika dahulu walkman keluaran syarikat Sony cukup popular kerana kaki muzik boleh berhibur sambil bersantai. Kemudian, kemajuan teknologi telah menggabungkan kemudahan telefon bimbit dengan sistem pesanan ringkas (SMS) di mana suatu ketika dahulunya seseorang itu perlu menggunakan perkhidmatan paging company untuk menghantar pesanan. Seterusnya, anjakan paradigma teknologi menyebabkan perkhidmatan telefon selular digabungkan pula dengan hiburan, berita, maklumat, permainan dan lain-lain lagi. Revolusi teknologi dalam dunia hari ini bergerak pantas. Syarikat-syarikat yang tidak kreatif dan inovatif akan ketinggalan, dan akhirnya ditendang keluar dari pasaran. Oleh yang demikian, adalah penting bagi seseorang usahawan itu:

· memastikan bahawa keluaran atau perkhidmatan mereka adalah unik dalam pelbagai aspek dan dapat dibezakan dengan keluaran barang-barang syarikat lain yang wujud di pasaran.

· gunakan kreativiti dan inovasi dalam menghasilkan sesuatu produk atau perkhidmatan yang unik dan gabungkan dengan beberapa konsep yang lain supaya produk atau perkhidmatan yang dihasilkan mempunyai keistimewaan yang tersendiri.

1.2 Perkidmatan Yang Cekap dan Cepat

Cekap bermaksud melakukan sesuatu kerja itu dengan penuh kemahiran dan cepat bererti dapat menyiapkan sesuatu kerja itu di bawah tempoh biasa. Kebanyakan pelanggan mahukan sesuatu barangan atau perkhidmatan itu cepat siap terutamanya dalam bidang perniagaan restoran, servis dan baik pulih kenderaan bermotor dan lain-lain perkhidmatan yang kita terpaksa menunggu. Tanyalah sesiapun, tidak ada orang yang sanggup menunggu lama untuk mendapatkan sesuatu perkhidmatan. Perniagaan yang dapat memberikan perkhidmatan yang cekap dan cepat selalunya dapat memenangi hati pelanggan. Restoran makanan segera seperti Mc Donald sanggup menetapkan masa untuk melayan seseorang pelanggan dalam tempuh kurang daripada dua minit. Pada waktu dahulu kita terpaksa beratur panjang di kaunter bank-bank untuk mendepositkan wang tunai, cek atau membuat bayaran pinjaman. Kaedah ini sangat lambat dan membosankan. Pihak bank telah melakukan suatu breakthrough untuk menangani masalah ini. Maka wujudlah mesin-mesin pintar yang boleh menerima tunai, cek ataupun membuat bayaran pinjaman tanpa perlu berurusan melalui kaunter dan urusan ini boleh di buat di luar waktu pejabat.

Sekiranya anda dan kaki tangan cekap serta cepat melakukan kerja-kerja, pelanggan akan membawa kawan-kawan dan saudara mara bagi memperkenalkan perkhidmatan anda. Anda tidak perlu mengeluarkan kos untuk mendapatkan pelanggan secara referral ini. Sudah menjadi lumrah pelanggan akan lari ke tempat lain sekiranya perkhidmatan anda lemah dan lembab serta tidak cekap mengendalikan kerja-kerja yang mudah sekalipun. Oleh itu, sebagai seorang usahawan anda perlu memastikan bahawa:

· anda dapat menyiapkan sesuatu kerja dalam tempoh yang boleh diterima oleh pelanggan.

· sekiranya kerja-kerja tersebut tidak boleh disiapkan dalam tempoh tertentu, beritahu pelanggan supaya mereka tidak perlu menunggu sehingga kerja dapat disiapkan. Perlakuan ini dapat menghargai masa pelanggan.

1.3 Mutu Barang atau Perkhidmatan

Barangan dan perkhidmatan yang bermutu sering menjadi buruan pelanggan. Bermutu bermaksud barangan yang anda jual tahan lasak, tidak mudah rosak, dan boleh dibaikpulih jika berlaku kerosakan. Dalam bidang perkhidmatan pula, bermutu termasuklah persekitaran yang bersih, perkhidmatan servis selepas jualan, mesra pelanggan dan lain-lain lagi. Syarikat pengeluaran barangan dan perkhidmatan menjaga mutu keluaran mereka melalui pensijilan ISO. Perhatikan bagaimana restoran makanan segera menjaga tahap kebersihan premis mereka; pekerjanya mencuci lantai setiap dua jam sekali, meja dilap bersih selepas sahaja pelanggan beredar. Sebuah syarikat yang mengeluarkan bahan seperti pil yang dapat menjimatkan bahan api kenderaan sanggup memberikan perlindungan USD1 juta sekiranya berlaku kerosakan enjin pada kereta selepas anda menggunakan produk tersebut.

Mutu barangan dan perkhidmatan tidak boleh dipandang ringan dan perlu diambil perhatian oleh setiap usahawan. Barangan yang tidak bermutu sukar untuk mendapat tempat di pasaran. Oleh itu, pastikan perniagaan anda dapat:

· menawarkan barangan atau perkhidmatan yang bermutu tinggi supaya dapat diterima umum dan mudah bagi anda untuk menguasai pasaran secara berterusan.

· barang-barang atau perkhidmatan yang tidak bermutu akhirnya dapat diketahui oleh pelanggan. Akibatnya, mereka sendiri tidak mengesyorkan kepada kawan-kawan untuk membelinya daripada anda.

· sentiasa memperbaiki mutu barangan dan perkhidmatan berdasarkan maklum balas yang diberikan oleh pelanggan.

1.4 Harga yang Berpatutan

Harga yang berpatutan dan mampu dibeli oleh pengguna dapat meningkatkan meningkatkan jumlah jualan. Teori firma menyatakan barangan yang diminta akan meningkat jika harga barangan tersebut menurun dan begitulah sebaliknya. Oleh itu, jika harga barang mahal, pelanggan akan memberitahu orang lain bahawa harga barangan anda adalah mahal berbanding di tempat lain. Hal ini menyebabkan pelanggan akan menggunakan barangan yang mampu dibayar, walaupun pada hakikatnya barangan anda bermutu. Namun begitu, tidak semestinya barangan yang bermutu itu dijual dengan harga yang mahal. Begitu juga terdapat satu produk Tongkat Ali yang dijual dengan harga lebih hampir seratus ringgit sebotol yang mengandungi 30 kapsul. Harganya lebih mahal daripada sebotol Pharmaton yang mengandungi 100 kapsul. Begitu juga dengan barang-barang yang dijual oleh syarikat-syarikat MLM, harganya sangat mahal, tetapi belum tentu berkualiti.

Umumnya, semua orang tahu bahawa jam tangan Rolex dan makanan di hotel-hotel adalah mahal. Namun begitu, masih ramai orang yang memakai jam Rolex, makan dan minum di hotel-hotel walaupun terdapat pilihan untuk makan di restoran sahaja. Oleh yang demikian, faktor harga tidaklah memberi kesan kepada orang-orang yang beranggapan bahawa barangan mewah menunjukkan mereka mempunyai kelas dan stail hidup yang tersendiri – melambangkan mereka adalah golongan orang-orang yang berjaya dalam karier. Hal ini demikian kerana pembeli-pembeli barangan mewah melangkaui seluruh pelusuk dunia.

Dalam aspek harga, anda perlu memastikan bahawa:

· barangan atau perkhidmatan yang ditawarkan mempunyai harga yang kompetitif ataupun di bawah harga pesaing-pesaing. Harga yang mahal dan tidak munasabah tidak mampu dimiliki oleh ramai orang, kecualilah anda menjual barang-barang mewah.

· Harga yang berpatutan bermaksud pelanggan berasa berbaloi dan dapat menerima barangan yang dijual dengan harga tersebut.

1.5 Waranti dan Jaminan Barang

Terdapat barang-barang yang dibekalkan kepada pelanggan itu rosak, koyak, pecah, meletup, basi, tidak berfungsi dan lain-lain lagi. Oleh itu, pengguna mempunyai hak dan dilindungi di bawah Akta Perlindungan Pengguna 1999. Di bawah waranti produk, penjual dikehendaki memperbaiki atau mengganti semula dengan barangan yang sama sekiranya barangan tersebut rosak ataupun tidak boleh berfungsi. Begitu juga barangan yang dijual perlulah menurut sepertimana yang dijanjikan; yakni jaminan (guarantee) bahawa produk tersebut adalah seperti spesifikasi dan dapat berfungsi seperti yang ditulis. Namun begitu, sanggupkah anda memulangkan semula wang pelanggan sekiranya mereka tidak berpuas hati dengan produk tersebut, walaupun tidak terdapat peruntukan undang-undang bahawa anda perlu mengembalikan wang mereka?

Saya pernah menempah t-shirt yang disulam dengan nama syarikat untuk kegunanan kakitangan pejabat. Setelah siap, saya dapati dua helai daripda t-shirt tersebut koyak di bahagian lengannya. Saya memulangkan semula baju –t tersebut dan mohon supaya digantikan dengan yang baru. Permintaan saya diterima oleh usahawan tersebut. Begitu juga saya pernah membeli bateri kering untuk kereta, tetapi hanya tahan bagi tempoh selama enam bulan sahaja. Saya memulangkan semula bateri tersebut kerana saya mendapati ianya masih dalam tempoh waranti satu tahun.

Oleh itu, anda perlu memastikan bahawa barangan dan perkhidmatan anda perlu tertakluk kepada:

· waranti, yakni sebarang kerosakan pada barangan tersebut akan diperbaiki tanpa kos tambahan, dan barangan yang tidak boleh berfungsi akan digantikan dengan produk baru.

· jaminan, yakni spesifikasi dan performance barangan tersebut dijamin seperti mana yang ditulis atau dinyatakan.

· terpulanglah pada anda untuk memulangkan semula wang pelanggan walaupun anda tidak bertanggungan dari segi undang-undang untuk memulangkan semula wang mereka.

1.6 Mesra Pelanggan

Suasana mesra pelanggan dapat dilihat dengan jelas terutamanya di bahagian perkhidmatan pelanggan, telefonis dan penyambut tamu. Pihak syarikat sengaja meletakkan gadis-gadis cantik yang sentiasa melemparkan senyuman di bahagian tersebut. Pada suatu ketika dahulu, saya pernah mendapat layanan yang cukup mesra dan profesional daripada seorang telefonis lelaki di sebuah badan berkanun. Secara kebetulan, saya mempunyai seorang kawan yang bekerja dalam organisasi yang sama dengan telefonis tersebut. Kawan saya memberitahu saya bahawa telefonis yang saya maksudkan mendapat anugerah perkhidmatan cemerlang kerana berjaya menggambarkan imej yang sangat positif bagi organisasi tersebut.

Bagi perniagaan yang bersaiz kecil-sederhana dan yang sentiasa berurusan dengan orang ramai, suasana mesra pelanggan perlu wujud bagi memastikan pelanggan-pelanggan terus setia untuk menggunakan barangan atau perkhidmatan anda. Mesra pelanggan tidak sukar untuk dipraktikkan, kerana anda perlu mengambil pekerja-pekerja yang mempunyai bersifat mesra, peramah dan ringan mulut memandangkan mereka perlu berdepan dengan para pelanggan yang bermacam ragam. Anda juga perlu melatih pekerja-pekerja di bahagian perkhidmatan pelanggan dalam aspek komunikasi, kesantunan dan lain-lain yang berkaitan.

Bantulah pelanggan sekiranya mereka memerlukan sesuatu. Saya pernah pergi ke sebuah pasar mini untuk membeli susu tepung. Oleh sebab saya tidak jumpa jenama susu tepung tersebut, saya pun bertanya pada pekerja di kaunter. Dengan sambil lewa sahaja dia menjawab ‘carilah dekat bahagian belakang-belakang tu’. Nah! Sepatutnya dia datang menunjukkan di mana tempat susu tepung tersebut kepada saya. Saya juga pernah pergi ke pasar mini lain untuk membeli biskut dalam tin yang terletak di rak yang agak tinggi. Saya minta bantuan daripada pembantu kedai untuk mengambilnya, tapi malang sungguh! Dia tidak ada tangga untuk memanjatnya. Fikirlah, bahawa andalah memerlukan pelanggan, tetapi kenapa anda layan mereka sambil lewa sahaja. Sikap pembantu kedai yang acuh tidak acuh ini mebuatkan saya rasa serik untuk datang lagi.

Perbuatan menegur orang dengan memberi salam atau greeting menunjukkan bahawa anda bukanlah seorang yang sombong. Oleh itu, tegurlah pelanggan dengan memberikan senyuman yang ikhlas, berikan salam atau ‘good morning/evening’ terlebih dahulu dan kemudian bantulah mereka untuk mendapatkan sesuatu yang diperlukan. Oleh itu, untuk mewujudkan suasana yang mesra pelanggan, tawanlah hati pelanggan secara:

· memberi senyuman, seolah-olah kedatangan mereka sangat dialu-alukan.

· bantulah pelanggan sehingga membuatkan mereka suka dating, dan bukannya mereka rasa serik untuk datang lagi.

· layanan yang mesra akan dikenang oleh pelanggan dan sudah menjadi lumrah bahawa manusia suka dilayan dengan kemesraan.

1.7 Menghargai Pelanggan

Dalam carta Hairaki Kendiri Abraham Maslow, penghargaan (esteem) terletak di tangga keempat penting yang diperlukan oleh manusia. Oleh itu, pelanggan-pelanggan yang setia perlu dihargai dan diberikan sesuatu untuk membalas kesetiaan mereka. Jarang sekali usahawan-usahawan yang menghargai para pelanggan dengan cara yang meruntun hati mereka. Contohnya, syarikat-syarikat insuran akan menghantar kad ucapan hari ulang tahun kelahiran kepada pelanggan mereka. Tidak rugi jika anda menghantar sekeping kad ucapan hari ulang tahun kelahiran kepada pelanggan sebagai menghargai perhubungan dengan pelanggan yang sudah terjalin sekian lama. Oleh itu, tunjukkan bahawa anda benar-benar menghargai mereka.

Perbuatan tidak terlalu berkira dengan pelanggan sangat baik diamalkan; contohnya, tidak terlalu berkira (10 sen, 20 sen) dengan para pelanggan apabila memulangkan semula baki wang kecil. Saya pernah membeli 3 kilogram keropok leko mentah di pasar Siti Khadijah, Kelantan. Setelah menimbangnya, terdapat dua ketul keropok leko lagi yang tinggal. Mak Cik yang menjual keropok tersebut terus sedekahkan baki yang tinggal dua ketul lagi kepada saya. Natijahnya, saya masih ingat lagi sikap pemurah Mak Cik tersebut walaupun peristiwa itu sudah berlaku lebih sepuluh tahun yang lalu. Perbuatan tidak terlalu berkira ini dapat mengikat kesetiaan para pelanggan. Bagi pelanggan yang regular pula, mereka perlu dilayan dengan lebih istimewa lagi. Bayangkanlah, sekiranya mereka tidak mahu lagi menjadi pelanggan anda kerana mereka telah mendapat pembekal baru yang lebih bagus daripada anda.

Anda juga boleh menghantar bunga dan kad ucapan kepada mereka yang baru membuka perniagaan. Di samping itu, ‘gift’ seperti mug, payung, t-shirt, kalendar dan lain-lain yang dicetak dengan logo syarikat anda boleh bertindak sebagai buah tangan untuk mengeratkan hubungan dengan pelanggan-pelanggan yang setia. Kaedah ini secara tidak langsung dapat membalas kesetiaan mereka selama ini. Ingatlah, pelanggan yang bijak akan bertanya apakah faedahnya yang boleh mereka dapat jika mereka menjadi pelanggan setia anda. Sebagai contohnya, saya membuat tempahan banner, call card, letterhead dan sebagainya di sebuah kedai yang bukannya pelanggan saya. Bila saya fikir semula, tiada faedahnya saya tempah dengan dia, lebih baik saya tempah pada pelanggan-pelanggan yang setia dengan saya. Jangan lupa ucapkan terima kasih kepada pelanggan-pelanggan terutamanya apabila anda menerima bayaran daripada mereka. Ucapan santun ini amat ringkas, tetapi dapat memberikan impak yang mendalam dan berkesan dihati pelanggan.

· keluarkan sedikit kos untuk menghargai pelanggan, kerana ianya merupakan elemen pelaboran yang mendatangkan pulangan dalam jangka masa panjang.

· tiada pelanggan, tiadalah perniagaan; pelanggan sebenarnya tahu karekter anda, kedekut, berkira sangat, sombong dan sebagainya. Oleh itu, jangan biarkan sampai mereka menghukum anda.

· pelanggan tidak lagi datang kepada anda sebagai menunjukkan protes, atau mereka sudah dapat pilihan yang lebih baik daripada anda.

· mengenali dan mengingati nama pelanggan merupakan satu kelebihan, kerana pelanggan merasakan adalah suatu kebanggaan jika diri mereka ‘dikenali’.

· tidak rugi untuk mengenali dan mengingati nama-nama pelanggan kerana mereka adalah referral yang berkesan untuk membantu anda bagi menambahkan lagi bilangan pelanggan.

1.8 Mempunyai Sistem

Perniagaan yang maju dan berjaya mempunyai sistem tersendiri yang dicipta khusus untuk perniagaan tersebut; contohnya, syarikat multi level, insuran, pasar mini, pertanian, peruncitan dan sebagainya. Begitu juga dengan alam ini, setiap sesuatu berjalan mengikut sistem yang telah ditetapkan oleh Allah. Bumi mengelilingi matahari, bintang-bintang tidak berlanggaran antara satu sama lain, air laut mempunyai pasang-surut, dan siang akan berganti malam. Begitu juga dengan perniagaan yang berjaya- mereka mempunyai sistem yang dapat membantu mereka untuk mencapai matlamat mereka. Sistem yang dimaksudkan adalah merupakan suatu kaedah untuk melakukan kerja-kerja yang berulang supaya ianya dapat berjalan dengan lebih efisyen dan sistematik di samping dapat menjimatkan masa dan kos. Hal ini termasuklah seperti sistem pemasaran, sistem point of sales, sistem kewangan dan kawalan inventori, sistem penanaman, system penuaian dan lain-lain. Bagi perniagaan yang berasaskan pertanian, mereka perlu mempunyai drainage system untuk mengelakkan air bertakung pada waktu hujan lebat dan sprinkler system untuk menyiram air bagi kawasan yang luas. Begitu juga dengan sistem-sistem seperti delivery system, packaging system dan lain-lain, mestilah dibentuk di peringkat awal lagi. Sebagai contoh; kedai pakaian ternama seperti Sparkmen Shop, Classmen Shop, atau Seven Eleven, syarikat-syarikat insurans dan sebagainya mempunyai sistem canggih yang dapat mengawal setiap sesuatu mengikut kehendak/ keperluan mereka tanpa bersusah-payah. Perniagaan yang tidak mempunyai sistem-sistem tertentu sukar untuk berkembang maju dan dianggap ketinggalan. Oleh itu, anda perlu menjalankan perniagaan secara bersistem kerana sistem dapat:

  • menguruskan perniagaan dengan lebih cekap, sistematik dan dapat menyimpan maklumat kewangan, inventori, pelanggan, vendor dan lain-lain dengan lebih efisyen.
  • perniagaan yang mempunyai sistem dapat menjimatkan kos, dan meningkatkan lagi darjah keyakinan pelanggan-pelanggan bahawa anda sebenarnya tidak ketinggalan zaman.

1.9 Perniagaan yang Berkembang

Dari kecil berkembang menjadi besar. Kemudian diikuti pula dengan membuka cawangan. Seterusnya menambahkan produk dan perkhidmatan. Perkara ini merupakan ciri nyata yang boleh dilihat pada sesebuah perniagaan yang berdaya maju. Oleh itu, untuk maju anda perlu berkembang dan terus berkembang. Perniagaan yang maju mempunyai sifat ‘berkembang’, contohnya seperti Pasaraya Mydin yang kini sudah mempunyai lebih 40 cawangan (2009) di seluruh Malaysia. Begitu juga dengan Ramli Burgher yang bermula dengan menghasilkan burgher ayam dan lembu secara kecil-kecilan dalam tahun 1984 kini telah berkembang pesat dengan menghasilkan pelbagai makanan berasaskan daging dan hasil laut seperti frankfurter, nugget, drummet,hamburgher dan roti burgher. Oleh itu, anda sebenarnya mampu untuk mengembangkan perniagaan secara:

· mulakan berniaga secara kecil-kecilan dahulu sesuai dengan jumlah modal yang dimiliki.

· perniagaan dikatakan sudah mula berkembang, yakni apabila jualan bertambah, pelanggan bertambah, kakitangan bertambah, peralatan bertambah dan seterusnya untung meningkat. Perkemaskan segala sudut kritikal yang boleh melemahkan perniagaan tersebut.

· membuka cawangan atau memperbanyakkan lagi produk merupakan kuasa pengganda dalam perniagaan. Hal ini bermaksud pendapatan anda akan ‘berganda’ banyak kali dan begitulah juga dengan keuntunganya.

1.10 Sedekah dan Amal Jariah

Usahawan yang maju dan perniagaan yang makmur sering menghulurkan bantuan dalam bentuk sumbangan derma, sedekah dan dan lain-lain bentuk bantuan. Walau bangsa apapun seseorang usahawan yang maju itu, mereka sering berderma dan membantu golongan orang yang memerlukan. Contohnya, Bill Gates telah mendermakan sebanyak USD50 juta untuk perkhidmatan khatan 650,000 warga Afrika bagi mengurangkan jangkitan kuman HIV di negara Swaziland dan Zambia. Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhari pula memberikan sumbangan, derma dan bantuan yang amat besar untuk masyarakat. Antaranya, membiayai pengajian tuisyen untuk anak-anak Melayu, Muzium Kesenian Islam, Kompleks Al-Bukhary, pengindahan Masjid Negara, sumbangan RM1 juta untuk
Tabung Tsunami dan menaja setiap tahun penghantaran rakyat Malaysia yang tak mampu untuk tunaikan haji. Usahawan-usahawan yang berjaya menganggap dan percaya bahawa lagi banyak mereka berderma, maka lagi murahlah rezeki mereka. Anda perlu yakin dan percaya bahawa harta yang anda miliki itu:

  • perlu disucikan dengan mengeluarkan zakat untuk golongan-golongan asnaf.
  • seseorang yang bersedekah itu tidak akan rugi malah akan digandakan lagi rezeki mereka. Maksud surah Al-Baqarah (ayat 261) “bandingan (sedekah) orang-orang yang membelanjakan harta pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. Dan ingatlah, Allah akan melipat gandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya, dan Allah Maha luas (rahmat) kurniaNya, lagi meliputi ilmu pengetahuanNya.

2.0 Kesimpulan dan Cadangan

Ciri-ciri perniagaan yang berdaya maju dapat dilihat melalui pemerhatian ke atas usahawan-usahawan yang berjaya. Sebagai seorang usahawan, anda perlu mendukung ciri-ciri asas di atas di samping ciri-ciri yang lain. Kebanyakan perniagaan atau usahawan yang berdaya maju mempunyai kesemua ciri-ciri umum di atas. Ciri-ciri ini boleh dibandingkan dengan ciri-ciri yang terdapat dalam perniagaan anda dan boleh diguna pakai untuk penambahbaikan. Seboleh-bolehnya, anda perlu memiliki semua ciri di atas supaya dapat menjadi panduan dalam membentuk suatu

66 comments:

  1. Hello, Saya Puan Sandra Ovia, wang pemberi pinjaman swasta, adakah anda dalam hutang? Anda memerlukan rangsangan kewangan? pinjaman untuk merancang untuk tahun baru, untuk memenuhi sehingga bil anda, mengembangkan perniagaan anda pada tahun ini dan juga untuk pengubahsuaian rumah anda. Saya memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat tempatan, antarabangsa dan juga pada kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%. Anda boleh menghubungi kami melalui E-mel: (sandraovialoanfirm@gmail.com)
    Anda dipersilakan untuk syarikat pinjaman kami dan kami akan memberikan anda perkhidmatan yang terbaik kami.

    ReplyDelete
  2. Halo,
     Saya Puan Elina Johnson, ELINA JOHNSON LOAN FIRM, di sini datang pinjaman asli yang akan mengubah hidup anda menjadi yang lebih baik, sebuah syarikat pinjaman pinjaman, Diberikan dan Berlesen untuk menawarkan pinjaman kepada individu, syarikat swasta dan orang yang memerlukan bantuan kewangan Dalam tahap keuntungan yang rendah sebanyak 2%.

    Saya Puan Elina Johnson, akan memberikan yang terbaik kepada penghormatan kami kepada semua pemohon yang sah. Anda tidak akan kecewa dengan saya dalam urusan perniagaan ini kerana syarikat itu akan memastikan pinjaman anda sampai kepada anda, ia tidak akan berakhir di sana, kami mempunyai pasukan expatrate yang memahami undang-undang melabur, mereka akan membantu anda, Memberi anda petua yang akan menguruskan pelaburan anda yang anda melabur pinjaman anda, jadi anda tidak akan bangkrut lagi dalam hidup anda dan tawaran hebat ini datang dengan pinjaman anda, Hubungi kami hari ini melalui e-mel elinajohnson22@gmail.com

    Perkhidmatan kami termasuk yang berikut:

    * Pinjaman peribadi
    * Pinjaman Bercagar
    * Pinjaman tidak berpagar
    * Hasil pinjaman
    * Latihan Pinjaman
    * Pinjaman ikrar pinjaman
    * Pembayaran pinjaman
    * Pinjaman pelajar
    * Pinjaman Komersial
    * Pinjaman Auto
    * Resolusi Pinjaman
    * Pembangunan Pinjaman
    * Pinjaman pinjaman Jabatan
    * Pinjaman Perniagaan
    * Pinjaman pendidikan
    * Pelantikan patah

    Sila isi borang permohonan pinjaman di bawah dan kembalikan kepada kami untuk memberi kami lebih baik melalui e-mel:
    Elinajohnson22@gmail.com


    DATA PEMOHON

    1) Nama Penuh:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Negeri:
    5) Jantina:
    6) Status Perkahwinan:
    7) Pekerjaan:
    8) Nombor Telefon:
    9) Kedudukan semasa di tempat kerja:
    10) Pendapatan bulanan:
    11) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:
    12) Tempoh Pinjaman:
    13) Tujuan Pinjaman:
    14) Agama:
    15) Pernahkah anda memohon sebelum:
    16) Tarikh lahir:
    Terima kasih,
    Puan Elina Johnson (elinajohnson22@gmail.com)

    ReplyDelete
  3. HARI BAIK KANAK-KANAK MY KOREA
    TESTIMONI PADA BAGAIMANA SAYA MENDAPATKAN PINJAMKAN SAYA DARI PINJAMAN YANG TERSEBUT DAN TUJUAN
    SYARIKAT YANG DIKELUARKAN JOSE LUIS LOAN SYARIKAT. Saya SANGAT SANGAT MEREKA HARI INI
    DAN SYARIKAT JUMLAH JOSE LUIS SYARIKAT ALLAH.
    ,
    Nama saya Lady nura Saya dari Kuala Lumpur di Malaysia Saya telah berkahwin, saya telah mencari syarikat pinjaman tulen selama 5 bulan yang lalu saya mendapat sekumpulan penipuan yang membuat saya mempercayai mereka dan pada akhir hari , Mereka mengambil duit saya tanpa memberi apa-apa balasan, semua harapan saya hilang, saya keliru dan frustrasi, saya dapati ia sangat
    Sukar untuk memberi makan kepada keluarga saya, saya tidak pernah mahu melakukan apa-apa
    Dengan syarikat pinjaman di internet, jadi saya pergi untuk meminjam wang dari a
    Kawan, saya beritahu dia semua yang berlaku dan dia berkata dia boleh membantu saya, itu
    Dia tahu syarikat pinjaman yang boleh membantu saya dengan apa-apa jumlah pinjaman
    Diperlukan oleh saya dengan kadar bunga yang sangat rendah sebesar 2%, dia baru saja mendapat
    Pinjaman daripada mereka, dia mengarahkan saya bagaimana untuk memohon pinjaman, saya lakukan
    Sama seperti dia memberitahu saya, saya memohon dengan mereka di Email: (joseluisloans@gmail.com) saya tidak pernah percaya tetapi saya cuba dan saya
    Kejutan besar saya mendapat pinjaman dalam masa 24 jam, saya tidak percaya,
    Saya gembira dan kaya lagi dan saya berterima kasih kepada Tuhan bahawa pinjaman itu
    Syarikat-syarikat seperti ini masih wujud semasa penipuan ini di seluruh tempat,
    Sila saya nasihatkan semua orang di luar sana yang memerlukan pinjaman untuk pergi
    (Joseluisloans@gmail.com) mereka tidak akan gagal, dan
    Hidup anda akan berubah seperti yang dilakukan oleh saya. Berhubungan dengan segera dengan syarikat pinjaman JOSE LUIS hari ini dan dapatkan pinjaman dari mereka, Tuhan memberkati syarikat pinjaman JOSE LUIS untuk tawaran pinjaman asli mereka.
     Pastikan anda menghubungi JOSE LUIS Pinjaman untuk pinjaman anda kerana saya mendapat pinjaman saya berjaya dari syarikat ini tanpa tekanan.

    ReplyDelete
  4. GOOD DAY MY PEOPLE OF South Kore
    TESTIMONY ON HOW I GOT MY LOAN FROM A REAL AND GENUINE LOAN
    COMPANY CALLED JOSE LUIS LOAN COMPANY. I AM VERY HAPPY TODAY
    AND GOD BLESS JOSE LUIS LOAN COMPANY.
    ,
    My name is Lady nura I am from Kuala Lumpur in Malaysia I'm married, i have been searching for a genuine loan company for the past 5 months all i got was bunch of scams who made me to trust them and at the endof the day, they took my money without giving anything in return, all my hope was lost, i got confused and frustrated,i find it very
    difficult to feed my family, i never wanted to have anything to do
    with loan companies on the internet, so i went to borrow some money from a
    friend, i told her all that happened and she said she can help me, that
    she knows a loan company that can help me with any amount of loan
    needed by me with a very low interest rate of 2%, that she just got a
    loan from them, she directed me on how to apply for the loan, i did
    just as she told me, i applied with them on Email:(joseluisloans@gmail.com)i never believed but i tried and to my
    greatest surprise i got the loan within 24 hours, i could not believe,
    i am happy and rich again and i am thanking God that such loan
    companies like this still exist upon this scams all over the places,
    please i advise everyone out there who are in need of loan to go for
    (joseluisloans@gmail.com) they will never fail you,and
    your life shall change as mine did.Quickly contact JOSE LUIS LOANS COMPANY today and get your loan from them,God bless JOSE LUIS loan company for their genuine loan offer.
    Make sure you contact JOSE LUIS Loan for your loan because i got my loan successfully from this company without stress.

    ReplyDelete
  5. Kami adalah organisasi yang ditubuhkan untuk membantu orang yang memerlukan
    Bantuan seperti bantuan kewangan. Jadi, jika anda melalui kewangan
    Masalah, jika anda mempunyai masalah kewangan dan anda memerlukan dana
    Memulakan perniagaan anda sendiri atau anda memerlukan pinjaman untuk membayar hutang atau membayar
    Bil, mulakan perniagaan yang bagus atau anda merasa sukar
    Dapatkan pinjaman modal dari bank tempatan, hubungi kami hari ini melalui e-mel
    Rebeccawilliamsloanfirm@gmail.com

     "Jadi, jangan biarkan peluang ini berlalu,
    Anda dinasihatkan untuk melengkapkan dan mengembalikan butiran di bawah ..

    Nama awak: ______________________
    Alamat anda: ____________________
    Negara awak: ____________________
    Tugas anda: __________________
    Jumlah pinjaman yang diperlukan: ______________
    Jangka masa pinjaman: ____________________
    Pendapatan bulanan: __________________
    Nombor telefon: ________________
    Adakah anda memohon pinjaman sebelum: ________________
    Jika anda telah memfailkan pinjaman terdahulu, di mana anda dilayan dengan jujur? ...

    Bertindak cepat dan keluar dari tekanan, kekacauan, dan cabaran kewangan
    Hubungi FIRM PINJAMAN REBECCA WILLIAMS hari ini melalui e-mel:
    Rebeccawilliamsloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  6. WILLIAMS SMITH LOAN FIRM
    Hai, williams smith syarikat insurans / pinjaman, pinjaman pemberi pinjaman swasta, peluang hidup untuk membantu anda. Perlu pinjaman segera untuk membersihkan hutang mereka, atau memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Adakah anda telah ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? satu penyatuan atau pinjaman gadai janji diperlukan? Tidak perhatikan lagi, kerana kita berada di sini untuk semua masalah kewangan anda pada masa lalu. Kami menyediakan cara untuk orang yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan dengan bayaran 2%. Saya mahu menggunakan medium ini untuk anda untuk memberikan bantuan dan pengguna yang boleh dipercayai dan bersedia memberikan kredit untuk memberitahu. Kemudian hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (williamssmithfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  7. WILLIAMS SMITH LOAN FIRM..
    Hai, williams smith syarikat insurans / pinjaman, pinjaman pemberi pinjaman swasta, peluang hidup untuk membantu anda. Perlu pinjaman segera untuk membersihkan hutang mereka, atau memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Adakah anda telah ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? satu penyatuan atau pinjaman gadai janji diperlukan? Tidak perhatikan lagi, kerana kita berada di sini untuk semua masalah kewangan anda pada masa lalu. Kami menyediakan cara untuk orang yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan dengan bayaran 2%. Saya mahu menggunakan medium ini untuk anda untuk memberikan bantuan dan pengguna yang boleh dipercayai dan bersedia memberikan kredit untuk memberitahu. Kemudian hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (williamssmithfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  8. Salam!
    Saya adalah Dr Robert West, pemberi pinjaman pinjaman swasta dan pengarah urusan firma pilihan Westrade, sebuah firma berdaftar dan firma kewangan yang diiktiraf dengan laman web rasmi syarikat yang diluluskan di mana kami menawarkan pinjaman peluang masa untuk individu dan organisasi korporat di seluruh dunia. kami adalah organisasi pinjaman pinjaman kewangan yang terkenal di dunia dengan pensijilan perkhidmatan kewangan, berdaftar dan diiktiraf di seluruh dunia, di firma kewangan Opsyen Westrade, kami menyediakan pinjaman kepada mana-mana jenis kepada individu dan badan korporat di mana-mana bahagian dunia dengan mekanisme pemberian pinjaman sistem dalam talian kami di minat yang sangat berpatutan 2% hubungi kami hari ini. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan kepada kami bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan bersedia menawarkan pinjaman kepada anda.
    hubungi kami hari ini melalui E-mel: robertwestradefinancefirm@gmail.com
    semua yang kami perlukan ialah maklumat anda dalam format di bawah
     
    BUTIRAN PEMOHON
    1) Nama Penuh:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Jantina:
    5) Status Perkahwinan:
    6) Pekerjaan:
    7) Nombor Telefon:
    8) Kedudukan semasa di tempat kerja:
    9) Pendapatan bulanan:
    10) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:
    11) Tempoh Pinjaman:
    12) Tujuan Pinjaman:
    13) Agama:
    14) Pernahkah anda memohon sebelum:
    15) Nama Facebook:
    16) Nombor Whatsapp:
    17) Nama Pengguna Instagram:
    18) Adakah anda bercakap Bahasa Inggeris:
    19) Tarikh lahir:

    Apabila anda memohon dengan kami, anda memohon dengan syarikat yang dipercayai yang mengambil berat tentang keperluan kewangan anda. Kami akan menjaga anda melalui keseluruhan proses
    Kami akan sentiasa melakukan yang terbaik untuk menentukan apa yang anda selesaikan untuk membayar balik dengan mengambil kira keadaan kewangan Peribadi semasa anda dan kemudian menetapkan jumlah pinjaman anda dengan sewajarnya. hubungi saya melalui
    E-mel: robertwestradefinancefirm@gmail.com

    Salam
    Dr Robert West

    ReplyDelete

  9. Saya sangat bersyukur kepada Ibu Iskandar Lestari karena telah memberi saya pinjaman sebesar Rp700.000.000,00 saya telah berhutang selama bertahun-tahun sehingga saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit nol dan saya telah ke banyak rumah keuangan untuk meminta bantuan namun semua menolak saya karena rasio hutang saya yang tinggi dan sejarah kredit rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerah saya membaca dan belajar tentang ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM di salah satu blog saya menghubungi Mrs Iskandar Lestari konsultan kredit via email:(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) dengan keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan pada awal tahun 2017 dan harapan datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan pinjaman di blog benar-benar palsu karena semua hutang finansial saya telah diselesaikan, sekarang saya memiliki nilai yang sangat besar dan usaha bisnis yang patut ditiru, saya tidak dapat mempertahankan ini untuk diri saya jadi saya harus memulai dengan membagikan kesaksian perubahan hidup ini yang dapat Anda hubungi Ibu Iskandar via email: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)atau melalui dia
    BBM INVITE:{D8980E0B}

    ReplyDelete
  10. Salam sejahtera!
    Nama saya Dewi Rumapea, saya berasal dari kota SEMARANG, Indonesia. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan semua dalam kumpulan ini mencari pinjaman yang sangat berhati-hati kerana ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu, saya secara kewangan turun dan saya memutuskan untuk mendapatkan pinjaman dari Man di Malaysia dan saya tertipu oleh pemberi pinjaman palsu di Malaysia. Saya hampir kehilangan harapan sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dan tulen yang dipanggil Puan Glory, seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak Rp500,000,000 tanpa tekanan, pada kadar faedah 2% yang merupakan kadar yang berpatutan untuk saya.

    Selepas memindahkan kredit saya ke akaun bank saya, saya sangat terkejut apabila saya menyemak baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah saya memohon, telah dipindahkan terus ke akaun saya, oleh puan Glory, tanpa berlengah-lengah. Jadi saya berjanji kepada puan Glory bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi Puan Glory melalui email: gloryloanfirm@gmail.com

    Saya menggunakan masa ini untuk memaklumkan kepada anda semua bahawa anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: dewiputeri9@gmail.com atau anda boleh menghubungi Nur Izzatul Azira Ismail, dari Malaysia yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Glory, Dia juga mendapat pinjaman dari Puan Glory, Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: utariwirmayaty@gmail.com Kini, semua yang saya lakukan adalah cuba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan.

    Nota: Tiada yuran insurans, yuran pendaftaran atau yuran pemindahan.

    Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Allah SWT kerana menggunakan puan Glory untuk mengubah kisah kewangan saya dan kini saya seorang pemilik perniagaan saya yang bangga, semoga Allah terus memberkati Puan Glory dan terus menggunakannya untuk membantu kita semua dalam kesulitan kewangan

    ReplyDelete

  11. Saya sangat bersyukur kepada Ibu Iskandar Lestari karena telah memberi saya pinjaman sebesar Rp700.000.000,00 saya telah berhutang selama bertahun-tahun sehingga saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit nol dan saya telah ke banyak rumah keuangan untuk meminta bantuan namun semua menolak saya karena rasio hutang saya yang tinggi dan sejarah kredit rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerah saya membaca dan belajar tentang ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM di salah satu blog saya menghubungi Mrs Iskandar Lestari konsultan kredit via email:(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) dengan keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan pada awal tahun 2017 dan harapan datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan pinjaman di blog benar-benar palsu karena semua hautang finansial saya telah diselesaikan, sekarang saya memiliki nilai yang sangat besar dan usaha bisnis yang patut ditiru, saya tidak dapat mempertahankan ini untuk diri saya jadi saya harus memulai dengan membagikan kesaksian perubahan hidup ini yang dapat Anda hubungi Ibu Iskandar via email: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)atau melalui dia
    BBM INVITE:{D8980E0B}

    ReplyDelete
  12. LOAN OFFER FOR ALL (APPLY NOW)

    Are you a businessman or woman? Are you in any financial stress? do you need Money to start your own business? Do you have a low income and find it hard to get loan from local banks and other financial institutions? The Answer is here, Matilda Blake Loan Firm is the answer. We offer;

    a) personal loans, business expansion.
    b) Business Start-up and education.
    c) debt consolidation.
    d) Hard Money loans.

    However, our method offers the possibility to indicate the amount of loan needed and also the duration you can afford to complete the loan repayment with an interest rate of 2%. This gives you a real chance to raise money you need. Interested candidates should contact us via Email: matildablakeloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  13. Hari yang baik,
    Nama saya Marcu Dorlca, saya berasal dari Romania. Saya ingin memberi keterangan mengenai peminjam yang baik yang menunjukkan saya cahaya selepas dia ditipu oleh dua peminjam antarabangsa yang berlainan di Internet, semuanya berjanji untuk memberi saya pinjaman selepas mereka membuat saya membayar banyak cukai dan mereka tidak memberi saya apa-apa dan tidak mempunyai sebarang keputusan yang positif. Saya telah kehilangan wang yang saya hasilkan dan jumlah itu (3,000 euro). Suatu hari saya melayari internet yang kelihatan keliru dan frustrasi, maka saya mendapat kesaksian dari seorang wanita yang juga ditipu dan akhirnya terikat dengan kredit yang sah dan boleh dipercayai Puan Alicia Radu (aliciaradu260@gmail.com) di mana dia akhirnya mengambil pinjaman, jadi saya memutuskan untuk menghubungi syarikat pinjaman yang sama dan kemudian saya memberitahu mereka tentang bagaimana saya telah dirompak oleh dua pemiutang yang berbeza yang tidak Lebih daripada memberi saya lebih banyak kesakitan. Saya menerangkan kepada mereka melalui e-mel. Mereka memberitahu saya untuk berhenti menangis kerana saya akan mengambil pinjaman saya dari syarikat mereka dan juga membuat pilihan yang tepat dengan menghubungi mereka. Saya telah menyelesaikan borang pinjaman dan saya telah melakukan semua yang saya telah diminta dan saya telah diberi pinjaman sebanyak 25,000.00 € oleh syarikat besar ini. Di sini saya gembira dengan keluarga saya hari ini kerana ibu Alicia Radu memberi saya pinjaman, jadi saya bersumpah kepada diri saya sendiri bahawa saya akan terus memberi keterangan di internet tentang bagaimana saya menerima pinjaman saya. Saya fikir orang lain juga menjadi saksi dan pemiutang yang sama. Adakah anda memerlukan pinjaman kecemasan? Mohon dan cepat hubungi ibu dengan e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: (marcudorlca750@gmail.com)

    ReplyDelete
  14. Nama saya ialah Puan Maria Pedro, pengurus cawangan JAMINAN PENYELESAIAN. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda, adakah anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda, sama ada anda memerlukan pinjaman penyatuan, gadai janji atau tujuan lain? Adakah anda ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? Ketahui lebih lanjut bukan kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda berlaku pada masa lalu !!! Kami memberi pinjaman kepada syarikat, entiti dan individu dengan harga yang rendah dan berpatutan untuk tempoh tetap 1-30 tahun dan enam bulan sebelum permulaan ansuran bulanan. Anda boleh menghubungi kami melalui e-mel melalui: (mariapedroguaranteetrustloan@gmail.com)

    APLIKASI DATA

    1) nama:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Jantina:
    5) Status perkahwinan:
    6) Kerja:
    7) Nombor Telefon:
    8) kedudukan di tempat kerja:
    9) pendapatan bulanan:
    10) Bilangan pinjaman:
    11) Tempoh pinjaman:
    (12) Tujuan pinjaman:
    13) Tarikh Lahir:
    terima kasih

    ReplyDelete
  15. Halo,
    nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih merupakan yang benar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat seorang kawan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat dipercayai iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut ketika memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

    ReplyDelete
  16. Nama saya RONI DILLA, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada setiap orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman internet kerana pemberi pinjaman internet begitu banyak di sini adalah semua penipu dan mereka hanya berkongsi cerita untuk menipu wang anda, saya memohon pinjaman sebesar Rp500.000.000 dari seorang wanita di Jerman dan saya kehilangan jumlahnya sebesar Rp15.000.000 tanpa mendapat pinjaman,

    Pada tarikh 27 September, 2017, rakan saya Suri Yono di tempat kerja memberitahu saya bagaimana dia memohon pinjaman dari CAPITAL LOAN CENTER dan dia akhirnya menerima pinjamannya. Saya tidak pernah mempercayainya sehingga saya pergi bersamanya ke bank untuk mengesahkannya dan saya kagum kerana saya telah kehilangan banyak wang hanya untuk mendapatkan pinjaman untuk keluarga saya.

    Semoga ALLAH memberkati puan yang baik untuk apa yang dia lakukan kepada saya dan keluarga saya, saya memberitahu kawan saya untuk memperkenalkan saya kepada ibu yang baik. Tomasa Justin, CAPITAL LOAN CENTER, dia dan saya memohon pinjaman sebesar Rp500,000,000.

    Saya mematuhi terma dan syarat pinjaman syarikat dan permohonan pinjaman saya diluluskan untuk saya tanpa tekanan dan kesukaran.

     Akhirnya, saya menerima pinjaman dalam akaun bank saya dan saya memanggil kawan saya Suri Yono bahawa saya telah menerima pinjaman itu dan saya juga telah memperkenalkan begitu ramai orang kepada Ibu Puan MARIA PEDRO yang Baik.

    Saya mahu anda yang membaca kesaksian saya untuk menghubungi ibu yang baik jika anda memerlukan pinjaman supaya anda juga akan memberi keterangan mengenai muhibah ibu yang baik.

    jadi saya menggunakan jalan ini untuk memaklumkan setiap orang Indonesia dan orang lain yang sesuai untuk membaca kesaksian saya dan dia memerlukan pinjaman untuk dihubungi
    Puan MARIA PEDRO melalui EMAIL: [mariapedroguaranteetrustloan@gmail.com]
    Yono melalui dia EMAIL: YONOSURI702@GMAIL.COM
    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui EMAIL: ronidilla5@gmail.com
    Anda juga boleh menghubungi rakan saya Suri
    sekali lagi terima kasih semua untuk membaca kesaksian saya, dan semoga ALLAH terus memberkati kita semua dan memberi kita hidup dan kemakmuran

    ReplyDelete
  17. Halo

    Apakah Anda seorang investor, Pemilik Bisnis, Pengusaha, Kontraktor, Petani, Memulai e.t.c? Mungkin Anda memerlukan dana untuk membeli properti, memperbaiki / membalikkan, memperbaiki layanan / bangunan Anda mencari tempat yang dapat menjamin Anda meminjamkan sebagian dari jumlah yang Anda butuhkan (Annisa Ahmad) ke sini untuk membantu mereka yang membutuhkan tujuan arsip keuangan mereka, Kami berinvestasi di properti, proyek / bisnis dan juga menawarkan semua jenis pinjaman berbunga rendah. Tarif, kepada orang-orang yang tertarik dari negara manapun dengan tingkat kredit apakah Anda ditolak oleh bank lain atau kreditur? Kami dapat menawarkan pinjaman yang Anda butuhkan dengan harga terjangkau, kami juga membutuhkan layanan dari Pialang yang bisa merujuk orang-orang yang membutuhkan bantuan keuangan dan kami membayar setiap bulan untuk layanan Anda menghubungi kami melalui email di bawah ini jika Anda tertarik dengan pinjaman atau persyaratan. Investor

    Email: (annisaahmadlaoncompany@gmail.com) También puede contactarnos por BBM pin (DB5121C1) Anda bisa menghubungi kami di FACE BOOK (Annisa Ahmad) (saya WhatsApp +393511318582)

    ReplyDelete
  18. Apakah Anda memerlukan pinjaman usaha, pinjaman pribadi, pinjaman otomatis, pinjaman pertanian, pembelian dan penjualan pinjaman, pinjaman investasi atau pendanaan proyek? Kami mendirikan lembaga pemberi pinjaman nasional untuk memberi dukungan kepada perusahaan publik dan sektor perusahaan swasta dan juga untuk individu. Ini untuk mendukung status keuangan di seluruh dunia. Untuk mendapatkan pinjaman hari ini, kami meyakinkan Anda bahwa tawaran terbaik adalah kebahagiaan kami. prioritas Kami menawarkan pinjaman ke berbagai belahan dunia. Asia, Australia / Oceania, Eropa, Amerika Utara, Amerika Selatan dan Afrika, Antartika. Hubungi kami untuk informasi lebih lanjut.Email
    Theresaloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  19. Halo,
    Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu untuk membantu saya memperoleh pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami pinjaman dari pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman kepada saya telah memerlukan pinjaman untuk 3 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya untuk sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan rakan-rakan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk menjalankan, sehingga satu hari setia bahawa seorang kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia adalah seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menunaikan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam tempoh 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
    jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
    semoga Allah terus memberkati dan mengasihi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya

    ReplyDelete
  20. Halo,
    Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu untuk membantu saya memperoleh pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami pinjaman dari pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman kepada saya telah memerlukan pinjaman untuk 3 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya untuk sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan rakan-rakan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk menjalankan, sehingga satu hari setia bahawa seorang kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menunaikan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam tempoh 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
    jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
    semoga Allah terus memberkati dan mengasihi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya

    ReplyDelete
  21. Halo, saya Puan Maryan sani Peminjam Pinjaman Peribadi. Kami memberi pinjaman kepada syarikat yang lebih rendah kadar 2%. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang, ATAU anda memerlukan Pinjaman perniagaan untuk Meningkatkan perniagaan anda, membayar tagihan dan meningkatkan kesuburan Syarikat anda? anda telah ditolak oleh Bank dan institusi kewangan lain? kami menyediakan perkhidmatan yang baik kepada individu, korporat, lelaki dan wanita perniagaan dan kami bersedia membantu orang yang bersedia menulis kepada syarikat kami dan mendaftar dengan kami dan kami akan membantu banyak orang yang secara kewangan turun. Walau bagaimanapun, Kewangan Peluang berada di Langkah Pintu anda, jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: maryansaniloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  22. HAPPY NEW YEAR HAPPY NEW YEAR HAPPY NEW YEAR
    DARI-rossastanleyloancompany

    Apakah Anda membutuhkan kredit yang mendesak?

    * Sangat Cepat dan Transfer Instan ke rekening bank anda
    Bayar kembali bulan setelah Anda mendapatkan pinjaman Anda di bank Anda
    akun bank
    * Suku bunga rendah 2%
    * Long term payback (1-30) Long
    * Pinjaman fleksibel dan gaji bulanan
    *. Berapa lama waktu yang dibutuhkan untuk membiayai? Setelah mengajukan pinjaman
    Anda mungkin mengharapkan jawaban awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 48Hours setelah menerima informasi yang mereka butuhkan
    Dari kru Di perusahaan pinjaman ROSSA STANLEY, kami adalah perusahaan pembiayaan yang berpengalaman yang menyediakan fasilitas pinjaman mudah untuk tulus, serius, korporat, legal dan publik dengan tingkat bunga 2%. Kami memiliki akses ke koleksi uang tunai untuk diberikan kepada perusahaan dan mereka yang memiliki rencana untuk memulai bisnis tidak peduli seberapa kecil atau besarnya, kami memiliki uang tunai. Yakinlah bahwa kesejahteraan dan kenyamanan Anda adalah prioritas utama kami, mengapa kami berada di sini untuk mengurus pemrosesan pinjaman Anda.

    Hubungi perusahaan pinjaman yang sah dan dapat dipercaya dengan track record layanan yang memberikan kebebasan finansial kepada Perserikatan Bangsa-Bangsa.
    Untuk informasi lebih lanjut dan pinjaman yang meminta untuk mendirikan bisnis Anda, belilah rumah, beli mobil, liburan, hubungi kami via,

    E-mail Resmi: rossastanleyloancompany@gmail.com
    Instagram resmi: Rossamikefavor
    Twitter resmi: Rossastanlyloan
    Official Facebook: rossa stanley favor
    CSN: +12133153118
    untuk respon cepat dan cepat.
    Silahkan mengisi formulir aplikasi di bawah ini dan kami akan menghubungi Anda lagi, Kami tersedia 24/7

    DATA PEMOHON

    1) Nama Lengkap:

    2) Negara:

    3) Alamat:

    4) Jenis Kelamin:

    5) Status Perkawinan:

    6) Pekerjaan:

    7) Nomor Telepon:

    8) posisi saat bekerja:

    9) Penghasilan Bulanan:

    10) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:

    11) Durasi Pinjaman:

    12) nama facebook:

    13) nomor Whatsapp:

    14) Agama:

    15) Tanggal lahir:

    SALAM,
    Mrs.Rossa Stanley Favor
    ROSSASTANLEYLOANCOMPANY
    Email rossastanleyloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  23. ello,
    Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu untuk membantu saya memperoleh pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami pinjaman dari pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman kepada saya telah memerlukan pinjaman untuk 3 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya untuk sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan rakan-rakan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk menjalankan, sehingga satu hari setia bahawa seorang kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menunaikan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam tempoh 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
    jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
    semoga Allah terus memberkati dan mengasihi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya

    ReplyDelete
  24. Saya ingin kembali semua kemuliaan Allah atas apa yang dia gunakan Ibu Alicia Radu lakukan dalam hidup saya, nama saya Yetty Sunarsih dari Sandakan di malaysia, saya janda dengan 3 anak, suami saya mati dalam kemalangan kereta dan sejak itu kehidupan telah menjadi sangat kasar kepada saya dan keluarganya dan saya telah berusaha untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank di sini di malaysia dan saya dinafikan dan ditolak kerana saya tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih
    pada hari ini yang setia ketika saya melalui internet, saya melihat kesaksian ROBBI bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu dan saya menghubunginya untuk bertanya mengenai Ibu dan betapa benarnya pinjaman dari Ibu Alicia Radu dan dia memberitahu saya bahawa benar dan saya menghubungi Ibu Ibu Alicia Radu dan memohon pinjaman dan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam masa 24 jam saya mendapat amaran wang pinjaman saya dalam akaun saya dan ketika saya memeriksa akaun saya pinjaman saya utuh dan saya sangat gembira dan saya bersumpah bahawa mana-mana syarikat yang meminjamkan pinjaman saya akan memberikan penerangan mengenai syarikat itu, jadi saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada setiap orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi Ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com) dan anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (yettysunarsihs850@gmail.com) untuk maklumat dan juga teman saya Annisa Barkarya melalui email nya :( robbi5868@gmail.com)

    ReplyDelete
  25. Halo,
    nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat seorang kawan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat dipercayai iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut ketika memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

    ReplyDelete
  26. Saya ingin bermula dengan memberi syukur kepada Allah untuk karunia kehidupan.
    Nama saya Yetty Agus dan saya ingin berkongsi kisah yang baik tentang bagaimana penganut Maria Pryryn mempercayai syarikat kewangan yang layak menjadikan hidup saya manis.
    Saya mengalami kesulitan kewangan untuk beberapa lama dan saya terpaksa meminjam dari rakan-rakan saya kerana saya berharap dapat membayarnya selepas menerima gaji saya.
    Dan itulah ketika hidup saya berubah menjadi yang terburuk, saya dipecat dari kerja dan saya kehilangan ayah saya bulan berikutnya. Selepas pengebumian ayah saya, kawan saya mula meminta wang mereka kembali.
    Tetapi apabila saya fikir hidup saya sudah berakhir, itu adalah ketika Allah menggunakan kawan saya yang saya temui di bank untuk membantu saya. Kawan saya Encik Votre, saya menceritakan kisah saya kepadanya dan bagaimana saya dipecat dan pinjaman dalam talian yang tidak berfungsi. Oleh itu, dia memberitahu saya bahawa jangan bimbang dia akan memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman yang boleh dipercayai yang dia meminjam.

    Oleh itu, selepas dia memberitahu saya bagaimana dia mendapat pinjamannya daripada syarikat kewangan yang dipercayai, saya memutuskan untuk menghubungi maklumat hubungan kepercayaan syarikat kewangan yang dia berikan kepada saya alamat mereka: trustworthyfinancialcompanies@gmail.com

    Selepas itu proses kelulusan pinjaman saya telah selesai dan saya menerima surat kelulusan dari syarikat yang menyatakan bahawa saya perlu memberikan butiran bank saya. Saya menerima pemberitahuan dari bank saya bahawa akaun bank saya telah dikreditkan dengan jumlah pinjaman yang saya minta.
    itulah bagaimana hidup saya berubah dan saya akan terus berkongsi berita supaya semua orang dapat melihat dan menghubungi syarikat yang baik yang mengubah keadaan saya.
    Anda juga boleh menghubungi saya jika anda memerlukan bantuan saya atau anda ingin bertanya tentang bagaimana saya mendapat pinjaman saya. Inilah e-mel saya: agusyetty03@gmail.com
    Dan di bawah ini adalah butiran akaun saya yang telah dikreditkan pinjaman daripada syarikat kewangan yang dipercayai,
    Nama Bank: Bank BCA

    Alamat bank: jln.dr.setiabudhi bandung
    Nama akaun: Yetty: Agus
    Akaun nombor: 2348702338:
    Tipe akaun: tahapan BCA

    ReplyDelete
  27. LOAN OPPORTUNITY:

    Apakah Anda Meminta pinjaman jaminan yang mendesak?
    Apakah Anda kesulitan mendapatkan pinjaman untuk modal kerja dari lokal
    bank dan lembaga keuangan lainnya?

    Layanan ini untuk memberikan dukungan keuangan kepada individu,
    pengusaha dan wanita dalam bisnis.
    Jika Anda tertarik, silakan hubungi kami sekarang melalui email:
    clarabannyloaninvestmentplc@gmail.com : Kami siap melayani Anda.

    Email kami sekarang di: clarabannyloaninvestmentplc@gmail.com :
    untuk mendapatkan formulir permohonan pinjaman.

    Salam Hormat,
    Clara Banny
    M / D

    ReplyDelete
  28. Halo,
    Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu untuk membantu saya memperoleh pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami pinjaman dari pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman kepada saya telah memerlukan pinjaman untuk 3 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya untuk sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan rakan-rakan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk menjalankan, sehingga satu hari setia bahawa seorang kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menunaikan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam tempoh 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
    jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
    semoga Allah terus memberkati dan mengasihi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya

    ReplyDelete
  29. Adakah anda mengalami masalah kewangan atau anda ingin memenuhi impian anda dengan dana? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk membayar bil anda, Mula atau mengembangkan perniagaan anda?
    Adakah anda mengalami kesukaran mendapatkan pinjaman daripada Peminjam atau Bank yang keras kerana bayaran / syarat pinjaman yang tinggi? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk alasan yang sah?
    Kemudian bimbang kami telah datang untuk menawarkan pinjaman kepada pemohon yang berminat di dalam dan di luar negara tidak kira jantina atau lokasi tetapi usia mesti 18 tahun ke atas.
    Kembali kepada kami untuk rundingan mengenai jumlah yang anda perlukan akan menjadi keputusan bijak.
    JENIS PINJAMAN KAMI
    Pinjaman ini diwujudkan untuk membantu pelanggan kami secara kewangan, dengan tujuan untuk mengurangkan beban kewangan. Apa pun sebabnya, pelanggan boleh mencari pelan pinjaman yang sesuai dari syarikat kami yang memenuhi keperluan kewangan.
    Hubungi syarikat pinjaman Gloria S melalui e-mel: {gloriasloancompany@gmail.com} atau WhatsApp Number: +1 (361) 645-7557
    Selamat sejahtera...

    ReplyDelete
  30. Halo, nama saya ialah Victoria Alberto, mangsa penipuan di tangan peminjam palsu. Saya telah kehilangan kira-kira RM 6,000 kerana saya memerlukan modal besar sebanyak RM 80,000. Saya hampir mati, saya tidak mempunyai tempat untuk pergi. perniagaan saya dimusnahkan, dan dalam proses saya kehilangan anak saya. Saya tidak dapat berdiri lagi. Pada bulan Mac 2017, saya bertemu seorang rakan yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Puan Olivia Daniel, yang pada akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman dalam sebuah syarikat. ibu yang baik saya ingin menggunakan peluang ini untuk mengucapkan terima kasih, dan semoga Tuhan terus memberkati anda. Saya juga ingin menggunakan peluang ini untuk memberi nasihat kepada rakan-rakan Malaysia, bahawa terdapat banyak penipu di sana, jadi jika anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman cepat, hanya daftar melalui Puan Olivia Daniel melalui email: (oliviadaniel93@gmail.com ). anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel ini: (victoriaalberto78@gmail.com). jika anda mempunyai sebarang keraguan. sila dia satu-satunya orang yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai.
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  31. Pinjaman Jose luis, Kami menyediakan pinjaman tunai dari € 5000 hingga € 50000, dan kami juga membiayai projek dari € 50000 hingga € 300,000 pada kadar tahunan sebanyak 2% untuk mana-mana orang atau syarikat yang memerlukan pinjaman. wang untuk memenuhi keperluan mereka.

    Jika anda memerlukan bantuan, sila beritahu kami berapa banyak yang anda perlukan dan tempoh pembayaran yang diingini. Kredit cepat dan tekanan pembayaran tanpa henti.
    lawati laman web kami (www.joseluisloans@gmail.com) atau emel kami di (joseluisloans@gmail.com)

    ReplyDelete
  32. Pinjaman Jose luis, Kami menyediakan pinjaman tunai dari € 5000 hingga € 50000, dan kami juga membiayai projek dari € 50000 hingga € 300,000 pada kadar tahunan sebanyak 2% untuk mana-mana orang atau syarikat yang memerlukan pinjaman. wang untuk memenuhi keperluan mereka.

    Jika anda memerlukan bantuan, sila beritahu kami berapa banyak yang anda perlukan dan tempoh pembayaran yang diingini. Kredit cepat dan tekanan pembayaran tanpa henti.
    lawati laman web kami (www.joseluisloans@gmail.com) atau emel kami di (joseluisloans@gmail.com)..

    ReplyDelete


  33. GLOBAL FUND FOUNDATION : PEMIMPIN DALAM LAYANAN KEUANGAN

    GLOBAL FUND FOUNDATION adalah penyedia layanan keuangan berskala nasional, tetapi kami melihat diri kami sedikit lebih dari itu.

    LEBIH DARI SEKEDAR PENYEDIA LANYANAN KAMI ADALAH MITRA ANDA
    Untuk individu: Ketika datang ke pembiayaan, kami melampaui. Kami tidak hanya melihat angka-angka, kami membangun hubungan yang panjang dan berkelanjutan dengan klien kami. Pendekatan "pelanggan pertama" kami adalah alasan yang membuat pelanggan datang kembaAli.

    Untuk bisnis: Kami melihat diri kami sebagai mitra bisnis Anda. Baik Anda memerlukan hipotek komersial untuk pembelian lahan baru atau uang muka kecil untuk memfasilitasi persyaratan arus kas Anda, kami adalah jaringan layanan keuangan yang masuk ke Kanada.

    KAMI TAHU APA ITU MENGAMBIL.
    Bank tidak melihat Anda apa adanya, mereka bekerja demi keuntungan dan memperlakukan Anda seperti komoditas perdagangan. Kami tahu apa yang diperlukan untuk membuat klien kami senang dan itulah sebabnya kami menjamin layanan VIP untuk semua pelamar kami. Lupakan janji dan jadwal perbankan yang tidak fleksibel; kami selalu tersedia dan siap membantu Anda.

    KITA MENYELESAIkAN PEKERJAAN
    Ada alasan mengapa klien kami terus datang kembali. Kami memiliki layanan pelanggan terbaik di negara ini, reputasi terbaik dan waktu perputaran tercepat. Kenapa pergi ke tempat lain?

    KAMI MEMILIKI SEMUA KEUNGGULAN.
    Volume, keahlian, layanan pelanggan, berbagai mitra pemberi pinjaman dan hubungan yang tak tertandingi: persyaratan untuk tingkat persetujuan aplikasi tertinggi - semuanya dimanfaatkan hanya untuk Anda.

    Setiap orang disambut untuk melakukan bisnis dengan kami, kami tidak keberatan dengan nilai kredit Anda, semua orang diperlakukan sama

    GMAIL:: globalfundfoundation9@gmail.com

    sama sama


    ReplyDelete
  34. Halo,
    Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu untuk membantu saya memperoleh pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami pinjaman dari pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman kepada saya telah memerlukan pinjaman untuk 3 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya untuk sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan rakan-rakan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk menjalankan, sehingga satu hari setia bahawa seorang kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menunaikan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam tempoh 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
    jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
    semoga Allah terus memberkati dan mengasihi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya

    ReplyDelete
  35. Are you having financial distress or you want to fulfill that dream of yours with funds? Do you need a loan to pay off your bills, Start or expand your business?
    Are you having difficulties in obtaining a loan from hard Lenders or Banks because of their high loan fees/requirements? Do you need a loan for any legitimate reason?
    Then worry we have come to offer loans to interested applicants both locally and overseas no matter the sex or location but age must be 18 years and above.
    Getting back to us for a negotiation on the amount you need would be wise decision.
    OUR LOAN TYPE
    This loan was created to help our clients financially, with the aim of reducing the financial burden. For any reason, customers can find a suitable loan plan from our company that meets the financial requirements.
    Contact Gloria S loan company via email: {gloriasloancompany@gmail.com} or WhatsApp Number: +1(361) 645-7557
    Best Regards

    ReplyDelete
  36. Adakah anda sedang mencari pinjaman yang sangat asli? pada kadar faedah yang berpatutan? diproses dalam tempoh 4-6 hari bekerja. Adakah anda telah ditolak secara berterusan oleh Bank anda dan institusi kewangan lain? Berita baik ada di sini !!! Saya menawarkan pinjaman pada kadar faedah 4.%. PINJAMAN untuk membangunkan perniagaan dan peningkatan daya saing / perniagaan.
    Saya menawarkan jenis pinjaman dan banyak lagi:
    * Pinjaman peribadi (Pinjaman Tidak Bercagar)
    * Pinjaman Perniagaan (Pinjaman Tidak Bercagar)
    * Pinjaman Penyatuan Hutang
    * Gabungan Pinjaman, Pinjaman Keras Wang
    * Pembaikan rumah
    * Pinjaman Kereta, pinjaman hartanah dan pinjaman Pelaburan.
    KELAYAKAN:
    1) Peminjam mestilah berusia kurang dari 18 tahun
    2) Walaupun dengan kredit Buruk, kami masih Menjamin Peminjam Pinjaman
    3) Pinjaman Boleh Diberikan Walaupun dengan kredit rendah
    4) Tiada penalti bayaran.
    5) Anda tidak memerlukan Co-Signer
    6) Anda mestilah Warganegara atau mempunyai permit kediaman di mana anda berada
    memohon dari.
    Hubungi: Bolandloanservices4all@gmail.com
    Terima kasih

    ReplyDelete
  37. Saya ingin kembali semua kemuliaan Allah atas apa yang dia gunakan Ibu Alicia Radu lakukan dalam hidup saya, nama saya Yetty Sunarsih dari Sandakan di malaysia, saya janda dengan 3 anak, suami saya mati dalam kemalangan kereta dan sejak itu kehidupan telah menjadi sangat kasar kepada saya dan keluarganya dan saya telah berusaha untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank di sini di malaysia dan saya dinafikan dan ditolak kerana saya tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih
    pada hari ini yang setia ketika saya melalui internet, saya melihat kesaksian ROBBI bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu dan saya menghubunginya untuk bertanya mengenai Ibu dan betapa benarnya pinjaman dari Ibu Alicia Radu dan dia memberitahu saya bahawa benar dan saya menghubungi Ibu Ibu Alicia Radu dan memohon pinjaman dan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam masa 24 jam saya mendapat amaran wang pinjaman saya dalam akaun saya dan ketika saya memeriksa akaun saya pinjaman saya utuh dan saya sangat gembira dan saya bersumpah bahawa mana-mana syarikat yang meminjamkan pinjaman saya akan memberikan penerangan mengenai syarikat itu, jadi saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada setiap orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi Ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com) dan anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (yettysunarsihs850@gmail.com) untuk maklumat dan juga teman saya Annisa Barkarya melalui email nya :( robbi5868@gmail.com)

    ReplyDelete
  38. Halo,
    nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat seorang kawan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat dipercayai iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut ketika memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

    ReplyDelete
  39. Halo namaku KEZIA ARJUNA, tolong saya ingin kamu semua berhati-hati di internet. Saya akan menasihatkan anda supaya tidak memohon pinjaman di internet kerana tidak semuanya adalah benar, mereka adalah penipuan, mereka akan meminta anda untuk menghantar wang untuk pendaftaran, pemindahan, yuran insurans dan masih anda tidak akan mendapatkan pinjaman anda, mereka adalah semua pencuri. Saya telah menjadi mangsa dalam 3 pemberi pinjaman yang berbeza di sini dan saya menghantar sejumlah besar wang kerana saya benar-benar mahu mendapatkan pinjaman ini dan saya dipercayai sebagai kali pertama, tetapi saya tidak dapat mendapatkan pinjaman daripada mereka. mesti sangat berhati-hati supaya anda tidak akan tertipu seperti saya, jika anda benar-benar mahu memohon di internet, hanya ada satu pemberi kredit saya yang saya percaya kerana selepas saya mencuba beberapa tempat dan saya tertipu, saya begitu banyak kesakitan kerana saya mempunyai banyak hutang untuk membayar, jadi rakan saya di pejabat membantu saya mencari syarikat pinjaman yang sah dan sah dan kami menemui peminjam pinjaman baru KATHLEEN BRIAN, dan kami telah dilaksanakan di syarikat itu, jadi ada kawan yang membantu saya mengikuti semua peraturan dan peraturan dan kepada Tuhan menjadi kemuliaan saya mendapat pinjaman dari syarikat sekitar 420 juta. jadi jika anda memerlukan pinjaman, anda mesti menghubungi KATHLEEN BRIAN dan ikut peraturan dan peraturan dan saya memberi jaminan bahawa anda akan mendapat pinjaman anda dalam masa kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan pada kadar faedah sebanyak 2%, anda boleh menghubunginya melalui alamat e-mel kathleenloancompany1@gmail.com. Tolong Anda masih boleh menghubungi saya di e-mel saya untuk maklumat lanjut keziaarjuna@gmail.com

    ReplyDelete
  40. Halo,
    Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu untuk membantu saya memperoleh pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami pinjaman dari pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman kepada saya telah memerlukan pinjaman untuk 3 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya untuk sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan rakan-rakan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk menjalankan, sehingga satu hari setia bahawa seorang kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menunaikan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam tempoh 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
    jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
    semoga Allah terus memberkati dan mengasihi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya

    ReplyDelete
  41. Kami boleh membantu anda dengan pinjaman tulen untuk memenuhi keperluan anda.
    Adakah anda memerlukan pinjaman peribadi atau perniagaan tanpa tekanan dan kelulusan cepat?
    Adakah anda memerlukan pinjaman segera hari ini? Tiada Pemeriksaan Kredit

    * KELULUSAN PINJAMAN PADA 60MINS !!
    * PEMULANGAN HARI SEMUA JAMINAN !!
    * 100% KADAR KELULUSAN !!
    * KADAR FAEDAH RENDAH PADA 2% !!


    Hubungi kami untuk maklumat lanjut tentang tawaran pinjaman dan kami akan menyelesaikannya
    masalah kewangan. hubungi kami melalui e-mel:

    charitykings2@gmail.com

    ReplyDelete
  42. Hari yang baik,
    Nama saya Marcu Dorlca, saya berasal dari Romania. Saya ingin memberi keterangan mengenai peminjam yang baik yang menunjukkan saya cahaya selepas dia ditipu oleh dua peminjam antarabangsa yang berlainan di Internet, semuanya berjanji untuk memberi saya pinjaman selepas mereka membuat saya membayar banyak cukai dan mereka tidak memberi saya apa-apa dan tidak mempunyai sebarang keputusan yang positif. Saya telah kehilangan wang yang saya hasilkan dan jumlah itu (3,000 euro). Suatu hari saya melayari internet yang kelihatan keliru dan frustrasi, maka saya mendapat kesaksian dari seorang wanita yang juga ditipu dan akhirnya terikat dengan kredit yang sah dan boleh dipercayai Puan Alicia Radu (aliciaradu260@gmail.com) di mana dia akhirnya mengambil pinjaman, jadi saya memutuskan untuk menghubungi syarikat pinjaman yang sama dan kemudian saya memberitahu mereka tentang bagaimana saya telah dirompak oleh dua pemiutang yang berbeza yang tidak Lebih daripada memberi saya lebih banyak kesakitan. Saya menerangkan kepada mereka melalui e-mel. Mereka memberitahu saya untuk berhenti menangis kerana saya akan mengambil pinjaman saya dari syarikat mereka dan juga membuat pilihan yang tepat dengan menghubungi mereka. Saya telah menyelesaikan borang pinjaman dan saya telah melakukan semua yang saya telah diminta dan saya telah diberi pinjaman sebanyak 25,000.00 € oleh syarikat besar ini. Di sini saya gembira dengan keluarga saya hari ini kerana ibu Alicia Radu memberi saya pinjaman, maka saya bersumpah kepada diri saya sendiri bahawa saya akan terus memberi keterangan di internet tentang bagaimana saya menerima pinjaman saya. Saya fikir orang lain juga menjadi saksi dan pemiutang yang sama. Adakah anda memerlukan pinjaman kecemasan? Mohon dan cepat hubungi ibu dengan e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: (marcudorlca750@gmail.com)

    ReplyDelete
  43. Halo,
    nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat seorang kawan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat dipercayai iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut ketika memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

    ReplyDelete
  44. Adakah anda mengalami masalah kewangan atau anda ingin memenuhi impian anda dengan dana? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk membayar bil anda, Mula atau mengembangkan perniagaan anda?
    Adakah anda mengalami kesukaran mendapatkan pinjaman daripada Peminjam atau Bank yang keras kerana bayaran / syarat pinjaman yang tinggi? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk alasan yang sah?
    Kemudian bimbang kami telah datang untuk menawarkan pinjaman kepada pemohon yang berminat di dalam dan di luar negara tidak kira jantina atau lokasi tetapi usia mesti 18 tahun ke atas.
    Kembali kepada kami untuk rundingan mengenai jumlah yang anda perlukan akan menjadi keputusan bijak.
    JENIS PINJAMAN KAMI
    Pinjaman ini diwujudkan untuk membantu pelanggan kami secara kewangan, dengan tujuan untuk mengurangkan beban kewangan. Apa pun sebabnya, pelanggan boleh mencari pelan pinjaman yang sesuai dari syarikat kami yang memenuhi keperluan kewangan.
    Hubungi syarikat pinjaman Gloria S melalui e-mel: {gloriasloancompany@gmail.com} atau WhatsApp Number: +1 (361) 645-7557
    Selamat sejahtera

    ReplyDelete
  45. Halo, nama saya ialah Victoria Alberto, mangsa penipuan di tangan peminjam palsu. Saya telah kehilangan kira-kira RM 6,000 kerana saya memerlukan modal besar sebanyak RM 80,000. Saya hampir mati, saya tidak mempunyai tempat untuk pergi. perniagaan saya dimusnahkan, dan dalam proses saya kehilangan anak saya. Saya tidak dapat berdiri lagi. Pada bulan Mac 2017, saya bertemu seorang rakan yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Puan Olivia Daniel, yang pada akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman dalam sebuah syarikat. ibu yang baik saya ingin menggunakan peluang ini untuk mengucapkan terima kasih, dan semoga Tuhan terus memberkati anda. Saya juga ingin menggunakan peluang ini untuk memberi nasihat kepada rakan-rakan malaysia, bahawa terdapat banyak penipu di luar sana, jadi jika anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman cepat, hanya daftar melalui Puan Olivia Daniel melalui email: (oliviadaniel93@gmail.com ). anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel ini: (victoriaalberto78@gmail.com). jika anda mempunyai sebarang keraguan. sila dia satu-satunya orang yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai.
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  46. Saya sangat bersyukur kepada Ibu Iskandar Lestari karena telah memberi saya pinjaman sebesar Rp700.000.000,00 saya telah berhutang selama bertahun-tahun sehingga saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit nol dan saya telah ke banyak rumah keuangan untuk meminta bantuan namun semua menolak saya karena rasio hutang saya yang tinggi dan sejarah kredit rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerah saya membaca dan belajar tentang CREDIT UNION DAYA LESTARI di salah satu blog saya menghubungi CREDIT UNION DAYA LESTARI konsultan kredit via email:(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) dengan keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan pada awal tahun ini tahun dan harapan datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan pinjaman di blog benar-benar palsu karena semua hautang finansial saya telah diselesaikan, sekarang saya memiliki nilai yang sangat besar dan usaha bisnis yang patut ditiru, saya tidak dapat mempertahankan ini untuk diri saya jadi saya harus memulai dengan membagikan kesaksian perubahan hidup ini yang dapat Anda hubungi Ibu Iskandar via email:::(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)
    dia BBM INVITE:{D8980E0B}
    Calls Only ::{+12542276869}
    WhatsApp Only::{+33753893351}

    ReplyDelete
  47. Saya telah kehilangan banyak masa untuk syarikat pinjaman palsu yang cuba mendapatkan pinjaman. tetapi itu tidak berlaku lagi.

    Nah, saya melihat komen pada blog oleh Marianne Low yang memberi keterangan tentang mendapatkan pinjaman dari seorang ibu Susan bowman, yang saya fikir sebagai salah satu syarikat palsu ini. Kemudian saya memutuskan untuk menghubunginya dan mencubanya semula .... Mengejutkan saya selepas prosedur yang diberikan kepada saya oleh ibu Susan. Kemudian dia meyakinkan saya bahawa saya akan dibiayai oleh bank langsung dari Indonesia yang harus saya pegang. Saya menunggu sehingga pinjaman saya diproses dan diluluskan dan kemudian saya mendapat pinjaman saya memohon langsung ke akaun bank saya tanpa bayaran tambahan ... Semoga Allah memberkati ibu Susan untuk kerja yang indah yang dia lakukan ..... Kebanyakan kawan saya yang memerlukan pinjaman juga dikenakan dan mereka mendapat pinjaman juga ....

    Anda boleh menghubungi ibu Susan bowman dengan e-mel ini (Susanbowmanloancompany@gmail.com)
    Juga pada whatsapp 12027538718
    untuk pinjaman anda sendiri dia tidak menipu saya

    Dan jika anda juga boleh menghubungi saya di email ini jika anda takut: aelok36@gmail.com

    ReplyDelete
  48. BERITA BAIK

    Adakah anda berfikir untuk mendapatkan bantuan kewangan, anda serius memerlukan pinjaman segera, anda sedang memikirkan memulakan perniagaan anda sendiri, anda berada dalam hutang, ini adalah peluang anda untuk mencapai hasrat anda kerana kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan, dan pinjaman korporat, Dan semua pinjaman tersebut pada kadar faedah 2%. Kami adalah Syarikat Pinjaman yang sah, kami menjamin semua pelanggan kami yang berharga bahawa mereka akan mendapatkan semua pinjaman individu dengan senyuman di muka mereka.
    Untuk maklumat lanjut sila hubungi kami sekarang melalui e-mel:
    Susanbowmanloancompany@gmail.com

    dan anda juga boleh pergi ke syarikat Via whatsapp dengan nombor ini
    +120275328718
    anda boleh memanggil atau teks kami pada nombor itu, dan WhatsApp

    ReplyDelete
  49. BERITA BAIK

    Adakah anda berfikir untuk mendapatkan bantuan kewangan, anda serius memerlukan pinjaman segera, anda sedang memikirkan memulakan perniagaan anda sendiri, anda berada dalam hutang, ini adalah peluang anda untuk mencapai hasrat anda kerana kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan, dan pinjaman korporat, Dan semua pinjaman tersebut pada kadar faedah 2%. Kami adalah Syarikat Pinjaman yang sah, kami menjamin semua pelanggan kami yang berharga bahawa mereka akan mendapatkan semua pinjaman individu dengan senyuman di muka mereka.
    Untuk maklumat lanjut sila hubungi kami sekarang melalui e-mel:
    Susanbowmanloancompany@gmail.com

    dan anda juga boleh pergi ke syarikat Via whatsapp dengan nombor ini
    +120275328718
    anda boleh memanggil atau teks kami pada nombor itu, dan WhatsApp

    ReplyDelete
  50. Halo,
    nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat seorang kawan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat handal iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut apabila memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

    ReplyDelete
  51. Halo,
    Nama saya Yuli dari Jakarta Selatan di Indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberi nasihat kepada setiap orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, sehingga banyak peminjam pinjaman di sini adalah semua penipu dan mereka hanya di sini untuk menipu anda dari wang anda, Saya memohon pinjaman kira-kira 200 juta dari seorang wanita di Dubai dan saya kehilangan kira-kira 10 juta tanpa mengambil pinjaman, mereka bertanya lagi dan sekali lagi untuk kos itu, saya membayar hampir 10 juta lagi saya tidak mendapat pinjaman,

    Allah adalah kemuliaan, saya bertemu seorang sahabat yang baru saja memohon pinjaman itu, dan dia mendapat pinjaman tanpa tekanan apa pun, jadi dia memperkenalkan saya kepada Puan Olivia Daniel, dan saya memohon 400 juta, saya rasa itu adalah jenaka dan penipuan, tetapi saya mendapat pinjaman saya kurang dari 24 jam hanya 2% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana saya diselamatkan daripada menjadi miskin.

    jadi saya nasihat semua orang di sini yang memerlukan pinjaman untuk dihubungi
    Puan Olivia Daniel, melalui e-mel: (oliviadaniel93@gmail.com)

    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: (yuliy3531@gmail.com)

    sekali lagi terima kasih semua untuk membaca kesaksian saya, dan semoga Allah terus memberkati kita semua dan memberikan kita hidup dan kemakmuran

    ReplyDelete
  52. saudara-saudara

    Saya di sini untuk bersaksi tentang kebaikan Allah dalam hidup saya dan bagaimana saya diselamatkan dari tekanan finansial karena bisnis saya sedang menurun dan keluarga saya dalam keadaan asulit sehingga kami bahkan tidak dapat membayar uang sekolah untuk anak-anak, karena kepahitan mengambil alih hatiku
    Suami saya juga menggagalkan karena kami menjalankan bisnis keluarga di (Surabaya, Jawa Timur) dimana kami jadi bingung suami saya mencoba untuk mendapatkana pinjaman dari bank dia menolak pinjaman jadi dia online mencari pinjaman karenaa dia ditipu oleh sone imposters online yang menjanjikan kepadanya pinjaman dan mengatakan harus membayar biaya untuk mendapatkan pinjaman sehingga husbank saya meminjam uang dari teman-temannya untuk membayar biaya maka mereka meminta biaya lagi dengan beberapa alasan dia harus pergi dan meminjam dari saudaranya di (Bekasi) untuk memastikan dia mendapatkan pinjaman setidaknya untuk membi/aayai kebutuhan keluarga dan setelah dia membuat biaya, dia diminta untuk membayar lagi dengan alasan tertentu, hal ini membuat keluarga kelaparan meningkat sehingga kami harus mengumpulkan makanan dari tetangga dekat kami. dan selama berbulan-bulan kami menderita dan bisnis ditutup untuk sementara waktu
    Jadi satu sore yang setia sekitar pukul 14:00 tetangga dekat ini menelepon saya dan mengatakan bahwa dia akan mendapatkan pinjaman dari perusahaan pinjaman secara online sehingga jika dia mendapatkan pinjaman, dia akan mengenalkan saya ke perusahaan tersebut sehingga kami pergi ke ATM bersama-sama dan Memeriksa pinjaman itu tidak ada sehingga kami menunggu sekitar 30 menit kemudian kami mendapat peringatan di teleponnya dari banknya bahwa dia telah menerima monney di akunnya sehingga kami memeriksa saldo rekeningnya dan lihatlah 300 juta kepadanya sebagai pinjaman
    Segera saya berteriak di depan umum sambil menangis dan pada saat itu yang bisa saya pikirkan adalah jika saya dengan jumlah seperti itu, masalah saya berakhir, jadi kami pulang ke rumah saya tidak memberi tahu suami saya, dari 1 juta dia memberi saya saya membeli beberapa bahan makanan di rumah dan berlangganan dan tetangga saya dan saya meminta pinjaman kepada perusahaan karena dia memberi saya pedoman sehingga kami mengikuti prosesnya karena prosesnya sama sehingga setelah semua prosesnya, rekan-rekan saya diberi pinjaman oleh saya
    ONE BILLION RISING FUND (onebillionrisingfund@gmail.com)
    BBM: D8E814FC

    Anda juga bisa mendaftar sekarang dan menyelesaikan masalah keuangan Anda
    Saya berbagi cerita ini karena saya tahu bahwa begitu banyak orang di luar sana memerlukan bantuan keuangan dan perusahaan akan membantu Anda
    Gmail saya adalah

    Ratu Efendi Lisa
    efendiqueenlisa@gmail.com

    ReplyDelete
  53. saudara-saudara

    Saya di sini untuk bersaksi tentang kebaikan Allah dalam hidup saya dan bagaimana saya diselamatkan dari tekanan finansial karena bisnis saya sedang menurun dan keluarga saya dalam keadaan asulit sehingga kami bahkan tidak dapat membayar uang sekolah untuk anak-anak, karena kepahitan mengambil alih hatiku
    Suami saya juga menggagalkan karena kami menjalankan bisnis keluarga di (Surabaya, Jawa Timur) dimana kami jadi bingung suami saya mencoba untuk mendapatkana pinjaman dari bank dia menolak pinjaman jadi dia online mencari pinjaman karenaa dia ditipu oleh sone imposters online yang menjanjikan kepadanya pinjaman dan mengatakan harus membayar biaya untuk mendapatkan pinjaman sehingga husbank saya meminjam uang dari teman-temannya untuk membayar biaya maka mereka meminta biaya lagi dengan beberapa alasan dia harus pergi dan meminjam dari saudaranya di (Bekasi) untuk memastikan dia mendapatkan pinjaman setidaknya untuk membi/aayai kebutuhan keluarga dan setelah dia membuat biaya, dia diminta untuk membayar lagi dengan alasan tertentu, hal ini membuat keluarga kelaparan meningkat sehingga kami harus mengumpulkan makanan dari tetangga dekat kami. dan selama berbulan-bulan kami menderita dan bisnis ditutup untuk sementara waktu
    Jadi satu sore yang setia sekitar pukul 14:00 tetangga dekat ini menelepon saya dan mengatakan bahwa dia akan mendapatkan pinjaman dari perusahaan pinjaman secara online sehingga jika dia mendapatkan pinjaman, dia akan mengenalkan saya ke perusahaan tersebut sehingga kami pergi ke ATM bersama-sama dan Memeriksa pinjaman itu tidak ada sehingga kami menunggu sekitar 30 menit kemudian kami mendapat peringatan di teleponnya dari banknya bahwa dia telah menerima monney di akunnya sehingga kami memeriksa saldo rekeningnya dan lihatlah 300 juta kepadanya sebagai pinjaman
    Segera saya berteriak di depan umum sambil menangis dan pada saat itu yang bisa saya pikirkan adalah jika saya dengan jumlah seperti itu, masalah saya berakhir, jadi kami pulang ke rumah saya tidak memberi tahu suami saya, dari 1 juta dia memberi saya saya membeli beberapa bahan makanan di rumah dan berlangganan dan tetangga saya dan saya meminta pinjaman kepada perusahaan karena dia memberi saya pedoman sehingga kami mengikuti prosesnya karena prosesnya sama sehingga setelah semua prosesnya, rekan-rekan saya diberi pinjaman oleh saya
    ONE BILLION RISING FUND (onebillionrisingfund@gmail.com)
    BBM: D8E814FC

    Anda juga bisa mendaftar sekarang dan menyelesaikan masalah keuangan Anda
    Saya berbagi cerita ini karena saya tahu bahwa begitu banyak orang di luar sana memerlukan bantuan keuangan dan perusahaan akan membantu Anda
    Gmail saya adalah

    Ratu Efendi Lisa
    efendiqueenlisa@gmail.com

    ReplyDelete
  54. Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY (ISKANDAR LENDERS) via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    e_mail:::[aditya.aulia139@gmail.com]
    [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp:::[+44] 7480 729811[Chats Only]
    Telephone Number☎[+44] 7480 729811[Calls Only]

    ReplyDelete
  55. Halo, semua orang, tolong, saya dengan cepat mahu menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi kredit yang benar-benar mengubah hidup saya daripada kemiskinan kepada seorang wanita kaya dan sekarang saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan,

    Selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu dari 400 juta, saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian yang sah dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada kawan saya untuk mendapatkan nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami bercakap mengenainya dan kesimpulannya adalah tentang seorang wanita bernama Puan Maria yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Maria Loan. Syarikat

    Saya memohon untuk pinjaman (900 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, supaya pinjaman yang diluluskan itu mudah tanpa tekanan dan semua persiapan telah dibuat dengan pemindahan kredit, kerana fakta bahawa ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan daripada pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat gembira bahawa akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberi harapan saya.

    Terima kasih banyak kepada Cik Maria kerana membuat hidup adil untuk saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Maria dengan baik melalui E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651-243 -8090) untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

    Jadi, terima kasih banyak kerana mengambil masa anda membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
    Nama saya adalah kabu layu, anda boleh menghubungi saya untuk rujukan lebih lanjut melalui e-mel saya: (kabulayu18@gmail.com)

    Terima kasih semua.

    ReplyDelete
  56. Halo, semua orang, tolong, saya dengan cepat mahu menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi kredit yang benar-benar mengubah hidup saya daripada kemiskinan kepada seorang wanita kaya dan sekarang saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan,

    Selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu dari 400 juta, saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian yang sah dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada kawan saya untuk mendapatkan nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami bercakap mengenainya dan kesimpulannya adalah tentang seorang wanita bernama Puan Maria yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Maria Loan. Syarikat

    Saya memohon untuk pinjaman (900 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, supaya pinjaman yang diluluskan itu mudah tanpa tekanan dan semua persiapan telah dibuat dengan pemindahan kredit, kerana fakta bahawa ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan daripada pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat gembira bahawa akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberi harapan saya.

    Terima kasih banyak kepada Cik Maria kerana membuat hidup adil untuk saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Maria dengan baik melalui E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651-243 -8090) untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

    Jadi, terima kasih banyak kerana mengambil masa anda membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
    Nama saya adalah kabu layu, anda boleh menghubungi saya untuk rujukan lebih lanjut melalui e-mel saya: (kabulayu18@gmail.com)

    Terima kasih semua.

    ReplyDelete
  57. Adakah anda mengalami masalah kewangan atau anda mahu memenuhi impian anda dengan dana?
    Adakah anda memerlukan pinjaman untuk membayar bil anda, Mula atau mengembangkan perniagaan anda?
    Adakah anda mengalami kesukaran untuk mendapatkan pinjaman daripada Pemberi Pinjaman atau Bank yang keras kerana bayaran / syarat pinjaman yang tinggi?
    Adakah anda memerlukan pinjaman untuk alasan yang sah?
    Kemudian bimbang kami telah datang untuk menawarkan pinjaman kepada pemohon yang berminat di dalam dan di luar negara tidak kira jantina atau lokasi tetapi usia mesti 18 tahun ke atas.
    Mendapatkan kembali kepada kami untuk rundingan mengenai jumlah yang anda perlukan akan menjadi keputusan bijak.
    JENIS PINJAMAN KAMI
    Pinjaman ini diwujudkan untuk membantu pelanggan kami secara kewangan, dengan tujuan untuk mengurangkan beban kewangan. Apa pun sebabnya, pelanggan boleh mencari pelan pinjaman yang sesuai dari syarikat kami yang memenuhi keperluan kewangan.

    Data pemohon:
    1) Nama Penuh:
    2) Negara
    3) Alamat:
    4) Seks:
    5) Kerja:
    6) Nombor telefon:
    7) Kedudukan semasa di tempat kerja:
    8 Pendapatan bulanan:
    9) Jumlah pinjaman yang diperlukan:
    10) Tempoh pinjaman:
    11) Adakah anda memohon sebelum:
    12) Tarikh Lahir:
    Hubungi syarikat pinjaman Gloria S melalui e-mel:
    {gloriasloancompany@gmail.com} atau
    WhatsApp Nombor: +1 (815) 427-9002
    Selamat sejahtera

    ReplyDelete
  58. Pendudukan: Harta Tanah / perhotelan
    kedudukan: Pengarah Urusan
    Nama: Najwa Mohammed
    Bandar: Miri
    Pinjaman saya mendapat: Rm 1.5 juta
    kadar faedah: 1%
    E-mel saya: najwamohammed369@gmail.com

    Halo, saya mengucapkan terima kasih kepada allah almight untuk kebaikan dan keberkasaan yang saya dapatkan dari AASIMAHA ADILA LOAN FIRM tahun ini 2020, saya ingin kita medium ini membiarkan muslim saya di malaysia, Tahun lepas saya telah memohon pinjaman banyak kali dan saya bodoh , Tahun ini ketika saya sedang menonton berita perniagaan saya di Aljazeera, saya melihat nama AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM pada wawancara menerangkan pakej mereka dan bagaimana mereka memberi pinjaman dan dana amal kepada mereka yang ingin memulakan perniagaan tahun ini. Oleh itu, saya mendengar dan menghubungi mereka dengan kenalan mereka di televisyen, saya memohon Rm 1.5 juta, pada kadar 1% dan pinjaman saya telah diluluskan dan saya mendapat pinjaman saya semudah mungkin. Saya mendapat pinjaman saya dan melabur lebih jauh ke hartanah suami saya. suami saya dari indonesia, banjir yang terjejas rumah keluarga kami di jakarta, sejak kami mendapat pinjaman, kami telah memperbaiki banyak hal dan membayar hutang bank juga.Jika anda ingin perusahaan pinjaman yang nyata dan sah, anda bebas memohon sekarang dan dapatkan pinjaman anda .Mengingatkan diri anda untuk menjadi kuat dan tidak pernah berputus asa. Semakin banyak anda jatuh, semakin kuat anda menjadi bangun. Jangan pernah menyerah tidak kira apa. Buat janji kepada impian anda seolah-olah anda berjanji kepada anak anda. Saya berharap anda lebih besar tahun. Mungkin allah memberkati mereka allah

    MOHON SEKARANG
    E-mail | aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    Whatsapp | + 447723553516
    e-mel:| (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
    instagram:| Ikut kami di instagram @ Aasimahaadila.loanfirm
    twiter; | .aasimhaloanfirm

    ReplyDelete
  59. Saya harus memberi kesaksian mengenai perbuatan baik yang dilakukan oleh James Althouse Finance Firm untuk saya. Saya tidak pernah menyangka akan bertemu dengan orang seperti Mr. James. Dia adalah permata yang jarang berlaku. Saya Aisyah saya meluangkan masa untuk memberi keterangan mengenai Mr James kerana dia akhirnya menawarkan apa yang tidak dapat dilakukan oleh orang lain. Saya dan suami membuat hutang besar dengan penghutang dan Bank dan kami mencari pinjaman dari syarikat pinjaman yang berbeza tetapi semuanya sia-sia. sebaliknya mereka membawa kita lebih banyak hutang dan akhirnya meninggalkan kita sehingga saya bersentuhan dengan Mr James, dia menawarkan pinjaman walaupun pada mulanya saya takut ia akan berakhir seperti syarikat pinjaman lain yang saya telah cuba pinjam, tetapi saya mempunyai mendapat tahu bahawa dia tidak seperti mereka. Sekarang kami akhirnya melangsaikan hutang dan memulakan perniagaan baru dengan wang yang tinggal pada pinjaman. Hubungi Mr James melalui e-mel berikut.jamesalthousefinancefirm@gmail.com, atau anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya jika anda ingin mengetahui lebih lanjut: aisyahtaufik23@gmail.com

    ReplyDelete
  60. Saya sangat berbesar hati dengan SYARIKAT PINJAMAN GLORIA kerana menolong saya ketika memerlukan bantuan kewangan untuk mengembangkan klinik, kami terus ke SYARIKAT PINJAMAN GLRIA. Memperoleh pembiayaan membantu kami mengubahsuai dan memperluas klinik Jalan kami di JAKARTA, dan memberi rawatan kepada 10,000 pesakit tambahan. Kami telah membuat perbankan di sini selama bertahun-tahun. Kami sangat mengesyorkan orang-orang kami di sini adalah Indonesia dan seluruh Negara Asia kepada perniagaan lain yang ingin bekerjasama dengan SYARIKAT PINJAMAN GLORIA yang memahami keperluan masyarakat, dan menyokong orang-orang kami di Indonesia. Saya meminta setiap orang di sini untuk pinjaman individu untuk keperluan modal atau tujuan perniagaannya.
    Untuk maklumat lebih lanjut hubungi GLORIA'S ibu yang lebih sihat
    E-mel: gloriasloancompany@gmail.com
    WhatSApp No.: +1(815)427-9002

    Tanda: Saya BINTI SRI
    E-mel: sribinti208@gmail.com
    WhatSApp No.: +6283822575797
    Untuk maklumat lebih lanjut mengenai GLORIA'S LOAN COMPANY (GLC)
    Terima kasih

    ReplyDelete
  61. Hai semuanya, Nama saya Angga Annisa dan saya berbicara sebagai orang yang paling bahagia di seluruh dunia hari ini sebelum sekarang saya secara finansial dipukul tanpa harapan akan bantuan apa pun, tetapi ceritanya akan segera berubah ketika saya bertemu dengan Ibu. Saya sangat senang untuk mengatakan keluarga saya kembali untuk selamanya karena saya membutuhkan pinjaman sebesar Rp.700juta untuk memulai hidup saya di sekitar karena profesi saya karena saya seorang ibu tunggal dengan 3 anak dan seluruh dunia tampak seperti itu tergantung pada saya sampai Tuhan mengirim saya kepada sebuah perusahaan yang mengubah hidup saya dan keluarga saya, perusahaan yang takut akan Tuhan, ISKANDAR LENDERS, mereka adalah Juruselamat Tuhan yang dikirim untuk menyelamatkan keluarga saya dan pada awalnya saya pikir itu tidak akan mungkin sampai saya mendapat pinjaman sebesar Rp.700 juta dan saya akan menyarankan siapa pun yang benar-benar membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Bunda Iskandar melalui email. [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com] karena ini adalah pemberi pinjaman yang paling memahami dan baik

    Contact Details:

    e_mail Address:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com>>>>
    WhatsApp:::+6282274045059
    Company::Iskandar Lenders"""""
    Loan Amount:::Rp.700juta
    Name:::::Angga Annisa
    Country::::Indonesia
    Occupation:Trader
    Year:April,2020

    Jumlah minimum>>>>>>Rp.100 juta
    Jumlah maksimum>>>>>Rp.100 miliar

    ReplyDelete
  62. Saya Suryanto dari Indonesia di Kota Palu, saya mencurahkan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada LADY ESTHER PATRICK yang kebetulan adalah Tuhan yang mengirim pemberi pinjaman online dan saya berdoa kepada TUHAN untuk dapat melihat posisi saya hari ini.

    Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Nurul Yudianto dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Mrs. ESTHER PATRICK. (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Saya memutuskan untuk menghubungi NURUL YUDIANTO untuk memastikan apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari LADY ESTHER PATRICK, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Lady. Saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan sangat mudah. dari Mrs. ESTHER, yang perlu saya lakukan adalah menghubunginya, mengisi formulir untuk mengirim pengembalian, mengirim saya scan kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya. . Lalu saya bertanya kepadanya bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, yang sangat mengejutkan.

     Saya menghubungi Mrs ESTHER PATRICK dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untuk saya, saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya disetujui dengan sukses tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta membuat janji untuk membagikan kabar baik tentang Mrs. ESTHER PATRICK dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan Rp350.000.000. jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber tepercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. ESTHER PATRICK melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) untuk mendapatkan pinjaman yang dijamin, Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: (suryantosuryanto524@gmail.com)

    ReplyDelete
  63. Terima kasih, Alex smith, kerana menolong keuntungan saya dan membuat pengeluaran kelima saya mungkin. Saya di sini untuk berkongsi peluang mengubah hidup yang luar biasa dengan anda. yang disebut pilihan perdagangan binari. ia adalah perniagaan yang sangat menguntungkan yang dapat menjana pendapatan anda sebanyak $ 6,000 dari pelaburan awal hanya $ 500. Saya membuktikan bukti peluang perniagaan yang hebat ini. Sekiranya ada yang berminat beritahu dia di E-mel: livetrading3602@gmail.com Whatsapp: +13045044292
    https://t.me/joinchat/S314FoZU-2kazF9s

    ReplyDelete
  64. Heb je op een bepaald gebied van je leven wanhopig een hacker nodig ??? dan kunt u contact opnemen met; (www.hackintechnology.com diensten zoals; -hack in de telefoon van je bedriegende partner (whatsapp, bbm.gmail, icloud, facebook, twitter, snapchat en andere) -Verkoop van blanco pinautomaten. -hack in e-mailaccounts en traceer de e-maillocatie -alle sociale media-accounts, -schooldatabase om cijfers te wissen of te wijzigen, -Herhalen van verloren bestanden / documenten -DUI's -bedrijfsrecords en -systemen, -Bankrekeningen, Paypal-accounts -Creditcard-hacker -Credit score hack -Monitor elke telefoon en e-mail adres -Websites hacken, pentesten. -IP-adressen en mensen volgen. -Hacking cursussen en lessen CONTACT THEM = hackintechnologyatgmaildotcom of whatsapp +12132951376 hun diensten zijn de beste op de markt en 100% veiligheid en discreet werk is gegarandeerd

    ReplyDelete
  65. Kabar baik!!!

    Nama saya teddy dan saya dari Jawa Tengah Indonesia dan alamat saya KP. KADU RT 10 RW 04 KEL SUKAMULYA KEC CIKUPA KAB TANGERANG BANTEN, Saya baru saja menerima pinjaman Rp 3 Miliar (Small Business Admintration (SBA) dari Perusahaan Pinjaman Dangote setelah membaca artikel dari Lady Jane Alice (ladyjanealice@gmail.com) dan Mahammad Ismali (mahammadismali234@gmail.com) tentang cara mendapatkan
    pinjaman dari Perusahaan Pinjaman Dangote dengan tingkat bunga 2% tanpa lisensi atau biaya gurantor, saya baru saja melamar melalui email dan ikhlas selama prosesnya, awalnya saya takut mengira itu seperti penipuan perusahaan peminjaman sebelumnya, tetapi yang mengejutkan saya ini nyata bahwa saya juga berjanji akan memberi tahu lebih banyak orang, percayalah itu nyata 100%, pelamar lain dari negara lain juga dapat bersaksi.

    Email Perusahaan Pinjaman Dangote Melalui email: Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    Email saya: teddydouble334@yahoo.com

    ReplyDelete
  66. Halo semuanya, tolong, saya ingin segera menggunakan media ini untuk membagikan kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi pinjaman kredit yang benar-benar mengubah hidup saya dari kemiskinan menjadi wanita kaya dan sekarang saya memiliki hidup yang sehat tanpa stres dan kesulitan keuangan,

    Setelah berbulan-bulan mencoba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu dari 400 juta saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari pemberi pinjaman online yang sah secara kredit dan tidak akan menambah rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk beralih ke teman saya untuk meminta saran tentang cara mendapatkan pinjaman online, kami membicarakannya dan kesimpulannya adalah tentang seorang wanita bernama Ibu Maria yang merupakan CEO Maria Loan. Perusahaan

    Saya mengajukan pinjaman dengan jumlah (900 juta) dengan tingkat bunga rendah 2%, sehingga pinjaman yang disetujui mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan untuk transfer pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi mereka untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari dua jam uang pinjaman telah disetorkan ke rekening bank saya.

    Saya pikir itu lelucon sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat senang akhirnya Tuhan menjawab doa-doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit saya yang sebenarnya, yang dapat memberikan keinginan hati saya.

    Terima kasih banyak kepada Ibu Maria karena membuat hidup saya adil, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Ibu Maria baik melalui E-mail ( mariaalexander818@gmail.com ) ATAU whatsapp: +1 (254) 276 -8402. untuk informasi lebih lanjut tentang cara mendapatkan pinjaman Anda,
    Email ( mariaalexander818@gmail.com ) ATAU  whatsapp: +1 (254) 276-8402.


    Jadi, terima kasih banyak telah meluangkan waktu Anda untuk membaca tentang kesuksesan saya dan saya berdoa agar Tuhan melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Nama saya kabu lay, anda dapat menghubungi saya untuk referensi lebih lanjut melalui email saya: ( kabulayu18@gmail.com)
    Terima kasih semua.

    ReplyDelete